søndag 4. august 2019

Gjetsjøen til Elverum 7,7 mil

Morgenbad i Gjetsjøen. Min oldefar var distriktslege i Trysil, så jeg syntes det var kjekt å sykle gjennom kommunen. Ganske mye oppover i starten, mye nedover på slutten. Smal veiskulder på første del, litt bedre da vi nærmet oss Elverum (riksvei 25). Vi bestemte oss for toget 1520. Problemet er at en ikke vet omVy har plass til syklene på disse regionstogene. Vi fikk presset dem inn med nød og neppe. Rolig kveld på Hamar i huset til Lars og Astrid.
Egentlig skulle vi sykle til Hamar, men det var veldig mye trafikk og veiarbeid på riksvei 3. Konduktøren tipset oss om en alternativ  «militærvei», men da var vi alt på toget. Den veien finner jeg heller ikke på kartet.
Jeg søkte litt på nett og fant et bilde av oldefaren min Morten Dedekam Harboe på denne sida. Han jobbet altså som distriktslege i Trysil i 12 år. Flertallet av mennene i Trysil jobba i skogen. Spjelkinger, stopping av blødninger og amputasjoner var vel nesten dagligdags.


Trysilelva

Sykkelkameratene

Vy må få tog med plass til sykler


Ingen kommentarer: