søndag 12. september 2010

Søndag på El Alto


Ikke nok med at jeg dro til El Alto - som da betyr den høye - på marked, et helt utrolig syn. Har sett noen markeder, men dette var virkelig noe helt spesielt. I utvalg og utstrekning. Deler av vareutvalget minnet om det man finner i konteineren for restavfall på Sele, men man driver her en ganske velutviklet form for resirkulering. Det meste kan selges, brukes, kastes eller selges og kjøpes i mange omganger. Jeg tok da buss opp, og etter å ha besett markedet og ikke turt å spise maten som ble servert der, dro jeg ned spiste kinamat i La Paz og dro så tilbake til Casaen med tanke på en hvil + fotballkamp eventuelt kino. Men der sto jammen pastor Mario som inviterte med på møte i sin menighet. Og hvor - jo - El Alto - ny tur - tre ulike minibusser denne gangen. Det var en rørende gudstjeneste med mye sang og bevegelse, mange barn og ungdommer - jeg så faktisk ingen over 30. Så ble vi norske kalt fram - vi presenterte oss, så kom hele menigheten og kysset og klemte hver og en. Så etter gudstjenesten var det nye runde med kyssing og klemming, og jeg skal innrømme at jeg tenkte litt på faren for tuberkolose. Så var det samvær med noen av ungdommene og ungdomspastor Mario der vi ble servert eksotiske frukter og beskjenket med hver vår lue (sånn man bruker i Andesfjellene). Varme, hyggelige mennesker!
Så var det to busser for å komme oss ned til La Paz - pizza der - ble kjent med noen av de andre norske - så taxi hjem i lett regn.
En fin dag!
En digresjon: 2 x bitch idag
Første gang var da jeg hevdet for en rusa amerikaner at jeg ikke snakka engelsk. En spontan løgn - og han kalte meg like spontant bitch. Så snakket jeg med en jente litt seinere på dagen, og i forbindelse med at vi snakket om mat, anbefalte hun spesielt bitch. Da jeg spurte om det var vanlig å spise hund i Bolivia, kom det fram at det vel mest var "fish" hun tenkte på.

Ingen kommentarer: