Konklusjonen først!
Det var fantastisk flott å sykle fra Gdansk til Szcezecin - det er nydelige strender, godt med overnatting og for en nordmann er det per august 2017 fortsatt rimelig til tross for en "svak" krone. Eurovelo er et nettverk av sykkelløyper i Europa. R10 går rundt Østersjøen. "Bike the Baltic".
På neste tur kan jeg tenke meg å starte i Gdansk, men sykle østover og nordover mot Tallin(Estland.
Dette var mitt første forsøk på "tursykling", og jeg skal ikke utrope meg til verken Polen- eller sykkelekspert, men noen erfaringer kan være nyttig for andre. Vi fløy til Gdansk med Wizzair, og fløy tilbake fra Szczecin også med Wizzair. Wizzair har svært rimelige billetter (hvis du har svært lite bagasje). Vi bestilte innsjekket sportsbagasje til syklene, og hadde i tillegg et kolli (inntil 23 kilo) som vi sjekket inn + 15 kilo håndbagasje. Det holdt rikelig. Jeg syklet sammen med kompis Gunnar som hadde en hybridsykkel med tynne asfaltdekk. Jeg hadde en offroad med breie knudrete dekk.
Må man være godt trent for en slik tur?
Jeg hadde forsøkt å få meg litt trening på forhånd, men hadde aldri syklet mer enn 40-50 kilometer (og da uten bagasje). Jeg synes det er litt kjedelig med sykkelturer der formålet er kun å trene, men merket at formen begynte å komme litt etter hvert.
Transport av sykkel

Offroad eller hybrid
Det er mulig at vi var dårlig på å navigere. Vi brukte mye Google maps, og fulgte ikke R10 slavisk, men man havner lett på skogsstier med både sand og gjørme. Jeg synes det da var bra med mine breie offroad-dekk. Har man tynne asfaltdekk, er det ikke alltid ideelt, men det er ingen bigdeal.
Fra skogsti til motorvei.


Jeg kjøpte kart direkte fra https://www.viamichelin.com/web/Maps . Det tok sin tid, men kartet kom til slutt. Så brukte vi mye Google maps. Note to self: få en holder til mobilen som du kan montere på styret, og husk reservelader. Bruker man mobilen til å ta bilder og navigere, går batteriet etter en halv dag. Vi fulgte R10 en god del, men ikke alltid. Jeg ser for meg at man kanskje kunne planlagt og studert ruta litt mer enn vi gjorde.
Bagasjebærer
Gunnars bagasjebær knakk in the middel of nowhere. Han nødreparerte med noen umbrakonøkler og gaffatape!
Overnatting
Vi forhåndsbestilte alt. Det var antakelig ikke nødvendig, men tar vekk stresset. Det er enormt mye privat overnatting i området ved Østersjøen. Vi bodde i campinghytter, hotell, leiligheter, og prøvde også "gårdsturisme".
Det dyreste hotellet var i Gdansk Mercure Stare Miasto, og kostet 600.- uten frokost. Den billigste overnattingen var på en gård (ca 70 kroner per person uten frokost). Vi visste hvor mange dager vi hadde, og det ble etapper som varierte fra ca 5 mil til nesten 10. Men når du har bestilt er det samtidig ikke noe stress med å begynne å lete etter overnatting f. eks. når man ankommer et sted en gang på ettermiddagen.
Telt.
Har god lyst til å teste telting ved en seinere tur. Ser at rutinerte eventyrere anbefaler telt av type Hilleberg. Men det er jo billig i Polen med overnatting, så er det noe poeng med telt og camping? Skal man være vekke 3-4 uker og ingen å dele regningen med, kan jo telt bety litt hvis budsjettet er begrensa.
Pakkliste (like mye for meg selv som for andre)

Myggspray! Ja - den var jeg glad jeg hadde tatt med
Gaffatape (kommer alltid til nytte)
Kniv (leatherman?) og multiverktøy, jeg hadde litt utstyr, men turkameraten hadde mer. Han kjøpte også inn kjedespray osv. Gir og kjede ble veldig møkkete pga. veiene. Gunnar lærte meg litt om hvordan ta vare på sykkelen.
Lappesaker (vi punkterte ikke!)
Sykkelvesker - jeg kjøpte to Ortlib-sykkelvesker fra Bikeshop.no. Vanntette og kjempegode. Til en annen tur vil jeg vurdere å ha vesker til forhjulene også. Ikke nødvendigvis å drasse med mer utstyr, men for å få bedre vektfordeling og mindre belastning på bakhjulene.
Kompresjonspose - enormt nyttig for å få plass i sykkelbagene. Jeg vil kjøpe en til. Veldig fornøyd med den ene jeg hadde.
Klær - kort og lang sykkelbukse. Skiftet til vanlig kortbukse etter sykling. Hadde ikke med mye tøy, og hadde reint tøy til overs da jeg kom hjem.
Vi hadde en god del regn. (Polakkene vi møtte sa at det var typisk med regn i Polen i juli). Det går fint å sykle i regn (spesielt når man ikke bor i telt). Vurderte å kutte ut regnbukse, men var glad jeg tok den med.
Ekstrabatteri - mobil (ikke de små, men de litt større flate)
Badebukse - flotte strender!
Lys på sykkelen. Både foran og bak. Jeg tror det egentlig er pålagt å bruke lys også om dagen i Polen.
Litt Biotex eller tilsvarende for litt småvask?
Litt førstehjelpsaker.
Kompass! Det er ofte du mister retningssans en. Lurt å ha med. Jeg skriver det fordi vi ikke hadde kompass, og antakelig mistet retningen mer enn én gang.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar