søndag 7. mai 2023

Sørkorea og Japan 2023 del 1

 (under arbeid)

29.mars  Bryne-Sola- Lufthansa

Jeg hadde reisefeber. Ble plukket opp kvart på fem av Gunnar og Hanne Lise. Endeløs kø foran skranken til Lufthansa. Innsjekk på nett fungerte ikka. Forsinkelser i Frankfurt og München. 

Den lange flyturen gikk overraskende bra. Middag, film og soving. Vi satt ved siden av en svensk jente hvis mor var adoptert fra Korea. Nå skulle de gjøre en lenger reise.  Vi ble målt for feber, og hadde vel kanskje endt i karantene hvis ikke temperaturen var slik den burde. Det samme skjedde stadig vekk på turen. 

Det første vi gjorde i Seoul var å ta ut litt penger og å kjøpe simkort med fri databruk for 10 dager. Vi ble rådet til å ta ut lite penger for i Sør - Korea bruker man kort stort sett overalt. Førsteinntrykket var av et velorganisert moderne samfunn. 

Shilla Stay Seodaemun var et firestjerners hotell. Meget bekvemt, og to store senger. På turen varierte overnattingen fra hotell som i Seoul og til veldig enkle gjestehus der vi sov (i og for seg) godt på rismatter på gulvet. Seoul har forøvrig 10 millioner innbyggere. 

30. mars - 2. april Seoul

2.-4. april Gangneung (City hotell

Her tok vi toget rett øst til kysten. Det tok ca. 15 minutter å sykle til hotellet fra togstasjonen

Feiret palmesøndag ved å gå i en katolsk kirke ikke veldig langt fra hotellet. Det ble lite påskefeiring etter dette. 1. april sykla vi ca. 7 mil nordover langs en fin kystvei. Vi kom fra til målet som var Skcho. 

Har man tid kan man sykle hele veien fra nord og til Busan (langs kysten). Det var en fin sykkeltur, men endte med punktering. Det var litt styr å lappe bakdekket. Gunnar forsøkte å gjøre det uten å skru av bakhjulet. Men det endte med - dagen etter - at det viste seg at slangen fortsatte å lekke.  Jeg hadde med en ekstra slange, og bortsett fra at 1. giret forsvant, har sykkelen fungert topp. Jeg må finne ut av hvordan justere giret.







4.-5. april Donghae

Vi hadde tenkt å sykle, men rota litt med navigeringa, og det ble tog et stykke av veien til Donghae. Der endte vi med en flott forretningshotell med sjøutsikt til en slikk og ingenting. Vi bodde stort sett for 800 kroner natta eller mindre. Når det er to personer som deler på regninga, skal man ikke klage. Gunnar og jeg skippa en ofte uforholdsmessig dyr hotellfrokost, og tok heller en enkel lunsj. for meg som kjører på delvis faste vanligvis, er det helt supert. 

5.-7. Busan

Det var meldt regn, og regn ble det. Derfor bestemte vi oss for å ta ekspressbuss til Busan, og fra bussterminalen tok vi metro til i nærheten av hotellet vårt. Busan er en stor by med 3,4 millioner innbyggere. Meget flott og moderne og første kvelden dro vi på "onsen" (som man ville sagt i Japan), et offentlig bad med varme og kalde basseng. Kjønnsdelt, man er naken, og det ble noen sånne besøk. Godt for bluferdigheten min å testes litt. Det viste seg at hotellet lå ved "feil strand", men vi fant at det var helt ok da vi dagen etter kom til den riktige stranden.

Gamcheon kulturelle landsby - også kalt for Busans Machu Pichu. Det var noen drøye bakker for å komme opp hit.





7.-8. april nattferge fra Busan til Shimonoseki i Japan (ny temperaturmåling her).

Min nervøse mage klarte seg ganske bra på hele turen. Jeg hadde blitt anbefalt et pulver for å få gang på magen i forhold til forstoppelse før turen, og tok både før turen og før tilbakereisen. Det var forøvrig veldig bra med offentlige toaletter, reine og gratis.  Da vi skulle reise fra Busan, varslet magen at den trengte et toalett og det med samme. . Jeg gikk glipp av siste byvandring i Busan, heiv meg på sykkelen og syklet til den store jernbanestasjonen, satte fra meg sykkelen uten og låse, og var glad for at jeg fant et ledig toalett med det samme. Jeg tror det skyldes en medisinsk tilstand som kalles divertikkelsykdom. Det gikk bra.

Fergene hadde vært nedstengt, og en hurtigbåt hadde ikke kommet i gang igjen. Gjennom en Facebook-gruppe hadde jeg blitt tipset om et rederi som seilte, og fikk booket en tomannslugar. Det kostet hver av oss ca 1200 kroner. De varslet om at kafeteriaen var stengt pga. covid så vi hadde litt mat. De koreanske gjestene hadde plassert seg i spisesalen og koste seg også med sin medbrakte mat.




Ingen kommentarer: