søndag 19. august 2018

18. august til Madrid

Ettersom flere i familien inkludert Heidi hadde  vært dårlige med spysjuke etter hjemkomst fra Hellas var jeg litt spent på om jeg kom til å gå klar, og det ser det ut som at jeg har gjort. De to siste nettene tok jeg på sofaen i stuen for å unngå smitte.
Et par timer venting i Amsterdam, denne gangen reiser jeg på bonuspoeng både opp og ned. KLM klarte å få med sykkelen, og den første egentlige utfordringen var egentlig å finne ut av hvordan komme inn i byen på sykkel. Det var veldig varmt (over 30 grader), og jeg var i utgangspunktet ganske trøtt. Jeg har en sykkelkoffert (Vincita) beregnet til Brompton. Den beskytter sykkelen veldig bra under transport med buss/fly, men er ganske uhåndterlig når man skal sykle som man ser av bildet nedenfor.  Sykkelturen var delvis ganske idyllisk langs store parker når man endelig hadde funnet ut av hvordan krysse motorveiene, men da jeg nærmet med sentrum, gikk det for seint å sykle på fortauet. Gatene jeg syklet hadde tre filer i hver retning. Den nærmest fortauet var forbeholdt buss/taxi, så syklene måtte sykle i den midterste filen. Det var bare å hive seg i det.
Akkurat nå er jeg usikker på om jeg skal forsøke å sykle caminoen til Santiago de Compostela eller om jeg skal busse videre nord mot Oviedo og derfra  dra mot kysten. Det som i alle fall er klart at jeg tar en buss til Leon og blir der  to eller tre dager. Jeg har sendt spørsmål til min Airbnb-vert om jeg kan forlenge oppholdet med en dag.
Funnet ut av hvordan komme over  motorveien


Hostal La Fontana (billig og bra nok, fint beliggende rett ved Sol og Gran Via)





Ingen kommentarer: