onsdag 22. august 2018

Første sykkeldag - til Astorga

Jeg er litt irritert over Google maps, for da jeg planla dagen, ble jeg fortalt at ruta var på ca 50 km, men når jeg kommer fram påstår programmet at jeg bare har sykla litt over 30 kilometer, vel det føles som 50, og jeg tror det er 50. Jeg stod opp før soloppgang, dvs ca halv sju, for å rekke mest før sola begynner å ta skikkelig. Det tror jeg er en god ide. Det var fint å sykle gjennom Leon om morgenen, 15-16 grader og folk på vei til sitt daglige strev. Jeg antar spanske elever har ferie minst to uker til. Jeg har for sikkerhets skyld kjøpt inn tre kart, men jeg tror de fleste klarer seg med å følge gule piler som for det aller meste forteller  på en tydelig måte hvilken retning man skal.  På et litt øde sted hørte jeg det brase i noen busker, det var tre villsvinn som hadde sklidd ned en skråning. Jeg forsøkte ikke å bli kjent med dem.
Veiene variert fra fin asfalt til ganske smale stier. Noen steder var det også ganske steinete. Jeg passerte mange gående pilgrimer, og noen syklister passerte meg. Jeg forstår at å ha selfi-stang er litt 2014, opplevde to ganger droner som surra over hodet mitt (et gjeng japanere som var særdeles godt utstyrt med teknologi). Det kjekke er jo når vi føres litt vekk fra alfarvei, jeg syklet gjennom noen små landsbyer som man stort sett aldri ville oppleve hvis man hadde kjørt bil.

Sovesal på herberget i Astorga

Buen Camino!

I går kveld var jeg på messe, det meste gikk meg hus forbi, og jeg nøler litt med å gå fram til nattverd i en katolsk kirke, det fine var at vi som skulle ut på pilgrimsleden fikk mulig til å komme fram og bli velsignet av presten. Det kjentes fint ut. Jeg mener han sa noe om velsignelse og beskyttelse.
Klokka var bare 20 når messen var ferdig, og jeg ville ikke "henge" på herberget ettersom jeg ikke bodde der. Jeg tok en lang sykkeltur  ganske på måfå, og opplevde ulike barrioer. Blant annet ble jeg sittende å se på en gjeng godt voksne mannfolk som spilte et pinnespill.
Nå tilbake til Astorga - herberget koster beskjedne 5 euro, men da ligger man også på en køyeseng uten noe som helst laken, jeg har heldigvis med lakenpose. Man må også regne med at de første står opp klokka 6, og vil man ha noe frokost, så  tror jeg man kan få noe. Litt usikker på det.
Klokka 19 var det en liten pilgrimssamling,  det var veldig fint med sang, tekstlesing, fellesbønn og velsignelse.
I morgen går turen til Ponferrada.


Ingen kommentarer: