onsdag 26. november 2008

Etter eksamen



Nå har vi passert en av høstens store rundingsbøyer - eksamen i spansk. Først fire timers skriftlig eksamen og deretter et lite kvarter med muntlig. Det skulle være ti minutter - men det føltes definitivt ut som et kvarter.
Det mest av verbendelser var en eneste stor tåke - jeg ble usikker på de mest elementære endelser av regelmessige verb i presens indikativ, men ok - jeg fylte ut og skrev så en liten stil om Antonio på tur i Norge som skrev brev til kameraten Pedro. Det siste gikk ganske bra. Mye morsommere enn å gjette på imperfektum, eventuelt indefinido av uregelmessige verb.
Så var det inn og snakke spansk - det er en halvekkel følelse å snakke på et språk jeg ikke behersker i noen særlig grad, men jeg hakket meg igjennom og fikk relativt velvillige spørsmål. Nå har jeg en viss snakketrening. Jeg er ikke redd for å innlede samtaler med spansktalende, og jeg hadde en måned i Spania for et lite år siden. Men likevel var jeg overrasket over at de belønnet meg med en B og nærmest unnskyldte at jeg ikke fikk A, det var jo ikke alltid like grammatikalsk korrekt det jeg sa.
Så jeg oppmuntret Heidi og sa at her var det bare å snakke i vei, noe hun også gjorde. Bare at de kappet hodet av henne. Uansett har vi jobbet en del timer i høst, noe som faktisk har gjort at vi har lært ganske mye - uansett karakter - og den skriftlige vet jeg ikke resultatet av. Vi dro til Søsterene Haggeling og spiste fiskemat - uten at det helt klarte å lette på den litt trykkede stemningen, men nå er vi heldigvis hjemme igjen. Så var det gjort. Imorgen inn på Stil og danse salsa - fredag og lørdag - tangokurs del 2.

Ingen kommentarer: