mandag 11. januar 2016

Dag fire - søndag i San Telmo og gudstjeneste i metodistkirken

En vakker skikk er at man i avisene ikke bare har dødsannonser, men også minneannonser. Se f.eks. denne. Ut i fra at det som "desaparicion", trodde jeg først det handlet om en av dem som militærregimet bortførte og tok livet av, men da jeg sjekket det opp, ser jeg at den fæle tida, startet først i 1976.
Dagen startet med at jeg skrev på prosjektet som har fått arbeidstittelen "Tysk på 10 timer". Litt ut på formiddagen dro jeg avgårde til San Telmo - et gigantisk antikvitetsmarked. Jeg skal dit i kveld igjen - ettersom tangolærerne mine har skiftet base. Altså buss 24 nok en gang. Det regnet, men var veldig varmt, så det gjorde i grunn ikke noe. Restauranten som TripAdvisor snakket varmt om var stengt, og det ble en gigantisk porsjon med blekksprut og patatas fritas på et ganske folkelig sted.  Jeg synes ikke det er spesielt lett å orientere seg. Noe av grunnen er at gatene i hovedsak er enveiskjørt. Så selv om jeg visste omtrent hvor jeg hadde gått av buss 24 i San Telmo klarte jeg ikke å finne rett holdeplass da jeg skulle tilbake. Bussen tilbake gikk nemlig i en annen gate Appen som jeg har fått anbefalt heter Como Llegar. Man taster inn hvor man er og hvor man skal - så kommer den med forslag.  Nå har jeg egentlig ikke noe i mot å gå meg vill. Jeg synes det er spennende å vandre på måfå. Jeg er dårlig til å spørre om veien - regner stort sett med at jeg finner fram til slutt.
Til slutt gikk jeg på gudstjeneste i metodistkirken her i Avenida Corrientes. Det litt spesielle er at jeg har "vært her før". Sangen Tango de la esparanza - Håpstango - har gjort et sterkt inntrykk på meg. Dikteren heter Pagura og var biskop, og på Youtube finner man sangen sunget  med blant annet Pagura tilstede - da i kirken som ligger noen hundre meter fra der jeg holder til. De inviterte på kirkekaffe. Neste søndag skal jeg være så tøff at jeg tar i mot tilbudet.
 I går var nok en gang på kino - så en aldeles nydelig tangofilm; Un tango más.

Ingen kommentarer: