søndag 31. januar 2016

La vida en la calle

La vida en la calle ja. Jeg savner jo det der jeg bor.  Samtidig som det kan stå for at naboer snakker sammen, at de flytter stolen ut fra stua på trappa eller ut i gata, så opplevde jeg i dag en annen betydning av begrepet. Jeg hadde leid sykkel, og  hadde lagt ut på langtur, var nysgjerrig på noen strøk av byen som jeg tenkte var bedre å se fra sykkel enn fra buss eller gående, Barracas og Boca. På vei tilbake fra Barracas på vei til San Telmo kom jeg under en bro, og der bor det rett og slett en familie. Den ene gutten holdt på børste tenner. Han kunne vel være en 7-8 år, og en lita jente satt og gredde håret. Det er også "vida en la calle". Hvordan er det å vokse opp under denne broa? Hva med mus og rotter?  Hva slags liv kan man opprettholde. Dette var forøvrig et par hundre meter fra det verste turisttråkket. San Telmo på søndager er et gigantisk marked som alle turister besøker!
Jeg leste forøvrig om Airbnb som jeg synes er ganske fantastisk, at det er ikke alle som synes det.  Denne tjenesten vil jo si at man i byer som Buenos Aires heller leier ut til turister, en å la dem som bor under en bro, få bo i leiligheten. Argumentet er muligens at alternativet hadde vært at leiligheten hadde stått tom, men uansett så ser man i enkelte byer at Airbnb og tilsvarende gjør at leiligheter kan bli interessante spekulasjonsobjekter.
Jeg vet ikke om mannen med gutten på armen har et  sted å bo, men han er i alle fall såpass desperat at han går gjennom togsettet og ber om noen pesos. Egentlig synes jeg argentinerne er ganske tålmodige med dem som selger småting eller tigger.

Ingen kommentarer: