mandag 6. april 2009

Første skoledag er over


og jeg har sittet og gjort lekser, er plassert i nivel intermedio B1 som kjennes ganske rett ut. Richardo hev oss uti subjuntivo og tok likegod presens og fortidskonjunktiv i samme slengen. Her går det unna med diverse hjemmelekser.
To jenter fra Sverige som tar et halvår her som del av sitt studium i økonomi og kommunikasjon, Anna og Sofie, en pensjonert politikvinne fra Nederland (Carolina), en tysk dame som var arbeidsløs tror jeg, + Michelle fra Filipinene som har fått kurset i gave fra foreldrene og som har studert litteratur.
Så dukket datter i huset opp (i forbindelse med at jeg hadde låst meg inne på do, og ikke fikk opp låsen).
Ellers har det vært mye snakk om påskefeiring, spanjolers religiøsitet eller mangel på sådann. Richardo mente 8-10% var praktiserende. Cádiz er ellers hardt rammet at den økonomiske krisa, det gjelder språkskolen også som merker nedgang på studenter. Jeg spurte datter i huset om hun hadde jobb etter skoletid, men det var visst svært uvanlig pga arbeidsløsheten.
Nå har jeg gjort lekser og skal en tur i gamlebyen. Imorgen kveld - salsabar, onsdag - felles utflukt for å studere påskeprosesjonene. Bilder kommer. Spanjolene er usedvanlig glade i prosesjoner, 17. mai-tog på et par timer er ingen ting i forhold. Her marsjeres det i langsomt tempo i timevis og dagevis, det har jeg opplevd tidligere, men akkurat nå har jeg igrunn litt nok av 1000-vis av hvite og svarte spøkelseskladder, og inntrengende og monoton korpsmusikk. Også har det bare såvidt begynt!

1 kommentar:

Ståle sa...

Har lest gjennom dine første dager på tur. Spennende. Lykke til med å prøve deg som elev heller enn lærer ;-)