onsdag 23. juli 2008

Onsdag - home alone


Akkurat nå sitter jeg på en kinarestaurant i byen Villajoyosa og ser utover Middelhavet. Heidi og resten av gjengen er på “safari”, Halvard utstyrt med badering å sitte på i bussen ettersom han slo halebeinet kraftig på snorkleturen igår. Jeg dro til La Marina egentlig for å konstatere at salg på Zara i hele innbærer at de fyller butikken med delvis ukurante varer og fortrinnsvis spanske størrelser.
Jeg synes Solgården har et godt konsept. For fire personer vil riktignok to uker komme på mellom 50 og 60 000. Tre uker i USA i fjor kom vel på i underkant av 90 000 tror jeg. Med litt organisering kan en kanskje kombinere et opphold her med språkskole. Det er nesten en forutsetning synes jeg for å komme tilbake.
Forbedringspotensiale? Bedre wifi-opplegg. Det fungerer ikke godt nok å måtte sitte i bassengområdet hvis man vil på nett og må jobbe litt (eller er nettavhengig, he he). Videre er nettet noe treigt i forhold til det de fleste nordmenn etterhvert har blitt vant med. Spanjolene er også flinke til å kryptere nettene sine, det er vanskelig å finne åpne nett de gangene jeg har prøvd i byen.
Ellers begynner fiestaen imorgen. Jeg mener det må ha vært på 1200-tallet at området ble gjenerobret av “de kristne”, de som meldte seg til tjeneste ble visstnok lovet evig liv i paradis. Maurerne måtte – hvis de ønsket å leve – selvfølgelig avsverge sin muslimske tro – blandt annet ved å steke og spise grisekjøtt, men etter vel 60 år ble de likevel fordrevet til Nordafrika. Nå har de kommet tilbake delvis som illegale innvandrere – spesielt fra Marokko tror jeg – og jeg lurer på hvordan de ser på fiestaen.
Byen er delt inn i roder der hver rode har spesielle oppgaver under festen, og rodene åpner da sine egne barer i tomme butikklokaler eller på parkeringsplasser - der det visstnok serveres gratis mat og drikke, helt eller delvis sponset av kommunen. Tips til Arnfinn Vigrestad! Aktuell vennskapsby?

Ingen kommentarer: