onsdag 14. september 2022

Interrail del 1

 31.aug København

Dag 1 på Interrail - skifte tog i Gøteborg, Øresundekspressen til København

Next house - veldig fint hostel noen hundre meter fra jernbanegården. Jeg tenkte disse ukene som en slags innledning på pensjonistlivet. 

1.-3.sept. Hamburg.

Bytte tog i Fredericia - lurt for toget var veldig fullt mot Hamburg. Kjøpte forøvrig 1. klassebillett som kan være en fordel hvis man ikke har reservert plass.

Airbnb i Hamburg - ca 15 minutter fra sentrum - kjøpte en todagers billett. Ellers var storbydagene mine (Hamburg, Paris, San Sebastian mer å regne som mellomstasjoner. Fikk ikke veldig mye ut av dem. Det er nok kjekkere hvis man reiser sammen med noen. Å være alene går i og for seg greit. Jeg har en del "reise-alene"-erfaring og får ikke panikk av det.

Påbud om munnbind i Tyskland og Spania.

3.-4.sept Paris Adveniat

avbestilte Airbnb - der og da virka det litt kronglete - og jeg fant et hostel veldig sentralt i byen. Katolsk, reint og fint, kosta i underkant av 600. Hadde jeg bestilt direkte og ikke via Booking.com hadde jeg fått frokost inkludert. Synes hostel som drives på en eller annen form for idealistisk basis er å foretrekke.






4.-11.sept. Taize

TGV (hurtigtog) til Macon TGV - buss til Taize. Hadde en fin uke der. Note to self: ta med pute.

Kjekke folk, interessant bibelundervisning. Fine fellessamlinger i kirka. Frister til gjentakelse neste år (i september da også)












1. - 12.sept Paris


Mista toget fordi bussen ikke kom til Taize. Irriterende 120 euro for ny billett. Veldig koselig Airbnb i fargerikt strøk i Paris. Kunne nok her reist direkte, men via Paris. Tenker alt nå å gjenta konseptet Taize + camino og da må jeg se om det er en smartere måte å gjøre det på. Antakelig reise via Barcelona og ikke om Paris osv.






12.sept. Irun

TGV til Hendaye. Note to self - TGV bør bestilles tidlig - for å få rimelige billetter eller billetter i det hele tatt. Man kan bestille flere måneder i forveien. Togene var fulle!

Det går en slags metro/lite tog fra Hendaye till Irun. Begynte å gå 13. september, men det får bli et eget innlegg. Men det var i Irun av eventyret starta.


Ingen kommentarer: