onsdag 3. juli 2024

Ferietur til Lofoten og Vesterålen

 1. juliNå sitter vi på Smedgarden. Jeg gikk forbi her for et knapt år siden, og vi har også overnattet her en annen gang. Vi har den minste og billigste hytta, men den er ganske koselig, køyesenger, kokeplate og et lite kjøleskap. Der har vi varmet oss rømmegrøt, og ellers knapt gått ut. Det er litt regn av og til, og forholdsvis kaldt. Turen hit har ikke vært spesielt planlagt. Jeg tenkte det var å finne E6 og dure på, men litt spontant tok vi E4 til Gjøvik, og et stykke etter Ringebu/Tretten og Fåvang tok vi av til Rv 27 over Venabygd og til Folldal. 

Så har jeg bestilt Scandic med frokost i Sortland, hadde egentlig tenkt telt der etter at campingen prøvde å selge oss en dyr campinghytte selv om de hadde ledig til nesten halve prisen. Ellers hører vi på lydbok, Bakom synger skogene, den leste jeg i ungdommen og synes vel ikke det er stor litteratur, men nå får vi høre ferdig i alle fall første bindet. Jeg har tegnet prøveabonnement både på Nextory og Storytel, så da er vi ganske godt forsynt.


3. juli

Dønna

Vi har leid et rom i skolestua ved Dønnes gård. Med mulighet for egen matlaging, slik jeg liker. Jeg er klar over at Heidi er litt mer avslappa med forbruk på ferier og ellers, men jeg prøver å være lydhør slik at vi ikke kjører sparsommelighetslinjen hele tida. Men min filosofi har i grunn vært at jeg gjerne vil være på farten lenge, og at det da er viktig å være forsiktig med pengene, men ikke nødvendigvis hele tida. Nok pengeprat.


Gårsdagen på Oppdal/Smegarden camping starta dårlig med en bil som ikke ville gå. Fikk melding om at bilen ikke fant nøkkelen. Etter tre timer kom bilhjelp formidlet gjennom Kia, som boostet 12 volts batteriet, og alle feilmeldinger forsvant og bilen startet. Så det ble en tre timer forsinket kjøretur til dMosjøen der Arild og Hege tok godt i mot oss. Vi fikk en fin kveld med begge og så en frokost med Arild.

Vi starta med fullada batteri og kjørte først til Sandnessjøen og så til Alstahaug for å besøke kirka og det fine museet som ble tegnet av Snøhetta. Så var det ferge fra Søvik til Herøy og deretter flere broer før vi endelig kom til Dønna. Her driver Mowi stort med sin tvilsomme fiskeoppdrett slik at store trailere da fyller de små fergene. 

6. juli

Vi er på et litt nedslitt hostel i Stamsund, men det er en hyggelig atmosfære fra 70tallet her. I nærheten er Leknes og Kiaverksted hvor jeg må i morgen for forhåpentligvis å få nytt startbatteri. Der bor også sønnen til min fetter Morten som vi skal besøke seinere i dag etter at vi har vært på messe i et kloster rett ved her. Så har jeg funnet at Hauklandsstranda på vestsida av Leknes. Drar nok dit etterpå. Der er det mulig å gå opp på en fjelltopp. Vi besøkte Henrik B. og jeg klarte da å kjøre i en dreneringsgrøft. Tilkalling av redningsmann.











8. juli Fin kjøretur fra Stamsund med kort stopp i Svolvær og så til Sortland for overnatting på Scandic.

9. kjørte til det revitaliserte fiskeværet Nyksund. Så til Bø hvor Torbjørn og Guro holder til om somrene. Lå i fantastisk ombygd fjøs.

11. juli - retur sørover fra Snarset/Bø i Vesterålen . Shabby campinghytte i Trofors



12.-13. overnatting Pilegrimsgården Trondheim. Alltid fint. Vesperbønn 


13.-14. juli Volda i leiligheten til Eli og Petter

14. juli - Selja. Drakk av Sunnivas kilde.

14.-15. Sandane. Tidlig avgårde for å treffe Per C. og Bodil i Bergen.

15. juli retur til Bryne

Ingen kommentarer: