mandag 4. april 2022

4. april 2022

 Jeg tilbringer lite tid foran macen på arbeidsrommet, og lite blogging blir det.  Men nå er det siste uke før påske. Helgen tilbrakte jeg med Gunnar og Arne på "cruise" til Hirtshals. 12 timer i "mulighetenes by" - dvs. vi tok toget til Hjørring. Det tror jeg kan bli en hyggelig tradisjon forutsatt at vi har bil eller sykler slik at vi kan transportere oss rundt litt enklere. Jeg har forøvrig bestilt en tursykkel, Trek 520, som skal ære min tursykkel de neste årene. Det blir ganske fullt i garasjen. Jeg har allerede 3 sykler - Mr. Brompton - den ssammenleggbare er vel den som brukes ganske lite. Men det er uansett sykler til ulike behov. Bromton er sabla god å lure med seg på tog.  Vanlige sykler er dyre og omstendelige å ta med hvis man skal med fly eller tog.


Jobben går rimelig greit. Jeg fortsetter ikke sykemeldingen etter påske - satser på at ikke avdelingsleder setter flere timer på meg. Jeg synes det jeg har er ganske passe.

April - kaldt i været foreløpig. Jeg har sådd litt forskjellig som står på kjøkkenbenken. Det gror bra - men vi må nok vente på maivarme før ting kan settes skikkelig ut.

Hva skjer i den store verden - en trist og forferdelig invasjon av Ukraina. Russland selvfølgelig. Det kan komme et par hundre flyktninger til Bryne. Hvis ikke da Russland nøyer seg med en solid jafs av sørlig og østlig del av Ukraina.  Tusenvis av russiske soldater er også drept - og det hele er tragisk og meningsløst, men forteller om Putins drømme om å gjenskape Sovjetunionen. Ukraina rakk ikke å bli medlem av Nato slik som de baltiske statene ble. Men ukrainerne biter godt fra seg - med stadig tilførsel av våpen. Dette blir blodig, og de kan ikke operere slik som de gjorde i Tsjetsjenia. Her følger verden og da spesielt Europa nøye med.

Av andre ting? Det er energikrise i Europa. Strømprisen er mer enn tidoblet. Ganske crazy. Støre og co har ingen lett jobb.





Ingen kommentarer: