mandag 4. september 2023

Oslo - Lillehammer - Dovre - Trondheim Gudbrandalsleden gjennomført

 Da jeg mottok Olavsbrevet, et slags bevis på gjennomført vandring,  hørte jeg at det i år hadde blitt utdelt ca 1300 Olavsbrev. Noen går Østerdalsleden (ikke så mange), noen går fra  Sverige, noen fra Stiklestad, men Gudbrandalsleden er så vidt jeg forstår den mest populære. For å få "godkjent" vandringen, skal man gå minst de ti siste milene. 1300 i en periode på ca. 3 måneder er jo ikke veldig mye, ca 15 om dagen. Da jeg gikk var sesongen på hell, men bortsett fra alt vannet, var det ganske greit å gå. Så ingen norske, mange tyske.

19. august Bryne  - Trondheim - buss til Dovre

Jeg ankom Dovre med Vybuss om ettermiddagen den 19. august. Den var forhåndsbestilt, og jeg rakk den med nød og neppe ettersom det tok tid å få bagasje og tid før flybussen endelig kjørte. Rakk bussen med 5 minutters margin. E6 ble forøvrig stengt noen dager seiner ved Berkåk på grunn av ras. Togover Dovre går fortsatt ikke

På ettermiddagen var jeg på Dovre og gikk de få kilometerne til Budsjord. Det var den dyreste overnattingen ettersom jeg fikk enkel  men god middag, frokost og mulighet for å smøre niste. Jeg hadde da alt kjøpt en del mat, ettersom det ikke var butikker før Oppdal. Det viste seg at overnattingsstedene hadde et visst utvalg av mat til salgs, men jeg hadde for sikkerhets skyld både brødmat og poser  med frysetørret mat (Real turmat, Gilde, Lars Monsen osv.) som jeg vel ikke synes var supergodt. På Budsjord møtte jeg presten Christoph Z. fra Michelstadt som hadde et ambisiøst vandringsprogram ettersom han hadde bare 3 uker ferie til rådighet.

Budsjord var forøvrig superfint. En god start.





20. august Budsjord til Fokstugu

En del høydemeter, regn og generelt veldig vått. Jeg mener etappen ble regna som krevende på grunn av stigningen, men det gikk veldig greit. Til tross for regnet var det brukbar sikt

På Fokstugu hadde de et kapell Guds Hus (?), og vi feiret kveldsmesse der om kvelden. Alle pilegrimene deltok. Veldig fint, og jeg fikk motta nattverden av en katolsk prest. 



21. august Fokstugu til Hjerkinn

Fortsatt regn og vått, så her valgte jeg å følge sykkelveien, Tour de Dovre, den går på andre side av E6. Veldig fin, men vått der også. Jeg tror dagene med våte sko og sokker la grunnlaget for fotproblemene seinere på turen.

På Hjerkin delte jeg hytte med en jeger. Tid for reinsdyrjakt. Trivelig å snakke med han. I Eysteinskapellet satt det en hollandsk pilegrimsvert. Ettersom det var meldt fint vær mente hun jeg kunne gå fra Hjerkinn til Ryphusan, det er en drøy distanse med tanke på at man skal opp Vårstigen. Det var et dårlig råd, og jeg snakket med Hans Jacob som klart frarådet dette. 

22. august Hjerkinn Kongsvold. 

Her fikk jeg enerom i pilegrimshytta og ble kjent med Gabriele fra München. Vi hadde kontakt gjennom hele tiden og helt fra til begge ankom Trondheim.

Hjerkinn Kongsvold var en ganske lettgått og fin etappe med solgløtt og fint vær.

23. Kongvold Ryphusan

Dette er regnet som en tøff etappe. Jeg brukte mer enn 8 timer, men det var fantastisk å ha fjellet for meg selv. Etappen fra kongsvold og fram til Vårstigen var  våt og kronglete med vassing i bekker og små elver, og mange går langs E6.

Jeg kom fra til Ryphusan på ettermiddagen, så lagde vi felles middag etter hvert.

24. august Ryphusan Oppdal




Den lengste etappen ettersom jeg først gikk mot Oppdal kirke for så gå innom sentrum av Oppdal (Burgerking) og så gå til IMI Stølen. Rom med eget bad. Herlig! Så en litt teit episode. Jeg fant ikke toalettmappen og fikk det for meg at den var glemt i Oppdal sentrum i forbindelse med ompakking. nye 7 kilometer for å konstatere at toalettasken hadde gjemt seg i sekken. Mao nesten 4 mil den dagen. Nydelig kapell St. Mikael med overblikk over Oppdal.

25. august IMI Stølen til Hæverstølen


Så ingen andre og hadde sælehuset på Hæverstølen helt for meg selv. Stort sett grusvei. Lite sti så vidt jeg husker.

26. august Hæverstølen Rennebu. Fantastisk vertskap på Nørgard Voll (Rennebu). En del asfalt og jeg var sliten. Magni  serverte vafler og litt kveldsmat, så fikk jeg en fin omvisning i kirken av Joar. Et krusifiks som går tilbake til middelalderen (1200-tallet?)Flott gjestfrihet.

27. august.  Rennebu Meldal.

veldig mye asfalttråkking. Jeg hadde vonde bein. Da jeg kom fra til Oasen til Nils Erik og Laila i Meldal kunne jeg knapt stå på den venstre foten. Det endte med hviledag og legebesøk dagen etter. Vannblemme og gnagsår.

28. august hviledag i Meldal

Møtte tyske Raymond igjen. Orkland mannskor hadde øvelse om kvelden og vi fikk være med på siste del av øvelsen inkludert kveldsmat. Nils Erik var en meget oppmerksom og hyggelig vert.



29. august

Meldal til Skaun menighetshus

Ettersom det første strekket var både trafikkfarlig og asfaltert, fikk jeg skyss. Jeg gikk videre fra skytterhuset på Svorkmo til Skaun . Her ble jeg hentet og innkvartert i en flott kårbolig istedet for i menighetshuset. Kona på gården, Rutt, serverte deilig middag. Etterhvert dukka Gabriele også opp. 

30. august Skaun til Øysand camping

Været hadde helt etter Hjerkin vært ganske bra. Det vil si at jeg heiv jakka etter de første 15-20 minuttene og gikk i en tynn ulloverdel. På campingen delte jeg en campinghytte med Gabriele. Øysand var siste stopp før Trondheim.

31. august Øysand til Trondheim.

Lengre enn jeg trodde. Garminklokka viste 28 kilometer med bratte bakker opp forbi gården til Ola Borten Moe. Jeg snakket med en bonde som fortalte at kornhøsten hadde vært meget bra. 700 kg hvete på målet uten at det sier meg så mye. Siste etappe var veldig flott selv om man de siste kilometerne fra Lian og innover gikk i villa- og boligstrøk.

Hvilken glede å komme fram. Ble tatt godt imot av en pilegrimsvert som registrerte meg i en bok, og så skrev ut Olavsbrevet. Øl og burger med Gabriele på kvelden etter pilegrimsmesse.

1. september Pilegrimsgården i Trondheim

Jeg hadde gjort rett i å forhåndsbestille overnatting i god tid. Flere av pilegrimene måtte finne seg dyre hotellovernattinger, delvis på grunn av Trondheim Maraton som vær den 2. september. Jeg lå på 4 mannsrom to netter. 

Dagen startet med den gode frokosten, deretter bunkret jeg opp i dagligstua med bøker jeg hadde funnet i biblioteket. Har oppdaget teologen Harald Olsen. Hvilken forfatter! Hvilken innsikt!

Så klinget det meldig fra Gabriele. Vi var med på formiddagsbønnen, så hadde vi en kaffe sammen. Hun skulle videre med sin Interrailbillett til Sverige om ettermiddagen. Veldig hyggelig å bli kjent med henne.

Så hadde jeg mer tid i Nidarosdomen før jeg kjøpte fra salatbuffeten på Rema på torget og deretter messe i St. Olavskirke.  Øl med  tyske Roman, Luise, Raymond og franske Heloise. Heloise må nevnes spesielt. Hun hadde gått fra Roma, altså gjennom Norditalia, Sveits, hele Tyskland, Danmark, tog til Gøteborg, Bohusleden fra Gøteborg til grensen. Borgleden, Gudbrandalsleden, mao over 300 mil. Full oppakning med telt. Wov!

2. september

Fly hjem.

Takknemlig!



Ingen kommentarer: