onsdag 12. juni 2024

Lærdom etter 50 mil på Brompton i Tyskland fordelt over 14 dager

Burde hatt en gjennomgang av det som lå i lommer osv. Det var en god del småting som jeg ikke trengte .

Ettersom jeg lå i telt, var det veldig greit med en skikkelig powerbank. Hadde med noen poser Real turmat, veldig greit noen ganger å ha en matreservere. Det samme med havregryn med nøtter, rosiner, sukker osv. Etter inspirasjon av Gunnar, ha med sykkelolje! Liker godt å overdel i ull, hadde med en stillongs som jeg trengte siste natten (i Flensburg) som var kald. Jeg hadde kun med sandaler. Med ullsokker fungerte det bra også når det regnet. Har man joggesko tar det gjerne lang tid å tørke.  Godt fornøyd med regntøyet. Holdt meg tørr.

Hva trengte jeg ikke?

For mye klær - likevel det var marginalt. Vaska tøy en gang

Kamera (brukte Gopro og mobil) - for tungvint å dra fram kamera når man sykler)

Noe verktøy (blant annet et tungt multiverkøy 

hodelykt - hadde sykkelykt og lys på mobil

Burde sjekka kablene. Hvorfor ha med en 3m lang kabel til iPhone/iPad? (når jeg ikke hadde noen av delene

Bøker - nok med Kindle. Ellers kom jeg over mange steder med bokskap en kunne forsyne seg av

Ekstra gassbeholder (hadde en ikke full gassbeholder som jeg brukte nesten hver dag, og som det fortsatt er gass igjen på. Veldig effektivt å koke vann

Hodetelefon? Bytte ut med øreplugger? Hodetelefoner tar litt for mye plass. To batterier til Goproen hadde vært nok


Hva burde jeg hatt med

Litt mer kaffe - gjerne av type presskannekaffe, eller ta med filter? (hadde teposer i bakhånd)

Utstyr for å rense hjul (ofra tannbørsten ettersom kjede og trinser og gir var møkkete...)

Myggspray (kjøpte et tysk middel som heter Anti-brumm, veldig effektivt

Imodium - og det motsatte - middel mot treg mage (Movicol) - skaper litt stress når fordøyelsen blir veldig uregelmessig

Bytte ut pinnen med hengte bagasjen på bak setet (spesielt for Brompton når man har ryggsekk på bagasjebrettet bak) - med en pinne som er mer solid. Litt krise hvis pinnen brekker. En metallpinne hadde antakelig vært et bedre valg.

litt mer førstehjelpsutstyr

En pumpe som gjør det mulig å få riktig dekktrykk (har kjøpt en elektronisk pumpe nå, men har foreløpig ikke testa den).


Ikke bestille returbilletter med mindre de er fleksible

Flixbussen som jeg avbestilte, gav refusjon. tapte noen hundrelapper på togbilletter som jeg ikke brukte. Hadde fleksibel fergebillett, greit å kunne endre

Det er veldig lett  at man blir for sein eller for tidlig, og da sitter man med billetter som ikke kan brukes. Selv om billetter man bestiller tidlig, kan være noe rimeligere, blir det billigere å bestille noen dager før.

Passbilletter? Fullt tog i Danmark, går greit å sitte på gulvet.





Ingen kommentarer: