lørdag 15. oktober 2011

Havanna loerdag 15. oktober


Jeg skal kommentere en NKS-besvarelse som jeg lastet ned i går, men det er jo mye kjekkere å blogge litt, dvs. jeg får ikke lagt ut før i morgen, det koster dyre 5 CUC (konvertible pesos), og slik det framkommer i nettbanken, vil det nå si ca 6 kroner per CUC, altså 30 kroner for en time, og det er med 50% rabatt i og med at jeg snylter på vertinnens maskin. Akkurat nå regner det, og det er jo ikke så rart ettersom oktober regnes både som regntid og tid for tropiske stormer (det siste har jeg ikke sett noe til foreløpig). Cubanerne er ganske oppdatert på kultur, ikke minst på film, og kinobillett koster er par kroner (her betaler man da gjerne med såkalte ”moneda nasjonal”. 25 nasjonale pesos er en CUC. Så i går så jeg Cinema Paradiso, en nydelig film som jeg selvfølgelig har sett før. Kinoen kjører en rerun med filmer der EnrioMorricone har laget musikken. Flott! Utenlandske filmer kjøres med stort sett med spanske undertitler. Så i går lærte jeg både italiensk og spansk.
Læreren jeg har, gav oss en test i dag, så delte hun ut noen gruppeoppgaver, og kl 10 – så var den dagen ferdig. Hun virker ganske lavmotivert, men hun sa imidlertid at min anmodning om å flytte opp i ”avancado” var innvilget. Så får jeg kanskje kjørt meg litt mer. Jeg dro så hjem i titida etter en hyggelig prat med tyske Christian som hadde norsk kjæreste og som gjerne ville ha meg med på ”pool-salsa” om ettermiddagen, men jeg hentet kamera og spaserte til byen. Bussene er helt overfylt, og jeg har ikke satt meg inn i hvor de går hen. Systemet er at man først vet hvilket nummer det er på bussen. Når man kommer så står det kanskje 20-30 og venter, så roper man”El ultimo de numero 220”? (Hvem er sist i køen til buss nr 220?). Da er det litt fristende å hoppe inn i en taxi. Fra Vedado til Habana Vieja, gamlebyen, trenger man ca 20 minutter å gå. Det er varmt, lufta er dårlig. Forurensingen ligger tjukk over Habana Central og Habana Vieja (noe bedre i Vedado). Dagens første kulturelle innslag var et besøk på revolusjonsmuseet. Og det var akkurat slik museum i forholdsvis fattige land ofte er, en skikkelig amatørmessig framstilling av revolusjonens helter med plakater med tildels uleselig skrift, diverse relikvier, fyllepennen som NN brukte i 1955, skjorta til revolusjonshelten som ble hengt av Batistaregimet i 1957, en mynt som Fidel hadde i lomma da han var i Sierra Madre osv.
Så fant jeg en ”eggeskall-taxi”, en slags scootertaxi som kjørte meg hjem for 3 CUC. Men først måtte jeg stå i bankkø, også der var det det samme køsystemet, ”Hvem er sist i køen?”. Kubanere står utrolig mye i kø, så det er jo et fornuftig system, man står da ikke nødvendigvis etter hverandre.
I kveld skal jeg på Casa de musica, der man hvis man er heldig kan få oppleve live de virkelig store salsastjernene.
Lørdag
Jeg skal innrømme at kvelden på Casa de musica ikke var det helt store, veldig høy lyd og plagsomme og pågående jineteras (prostituerte), men jeg hadde en hyggelig prat med en israeler, hørte litt musikk og så på et show, og forlot stedet i forholdsvis godt humør i ett-tida. I dag er det en stor kubansk stjerne som skal spille der, Pupy, men med tanke på gårsdagen tror jeg at jeg står over før jeg har med meg eskorte. Ellers er det tydeligvis en del europeiske middelaldrende kvinner som reiser ned og får seg en jinetero, har sett noen eksempler på det.
I dag har jeg hatt en super arbeidsøkt på en fortausrestaurant, tatt masse bilder, og besøkt Casa de tango. Der skal jeg i morgen også for en privattime i salsa. 10 CUC koster det, og hvis det er bra så tar jeg noen timer der framover.  I dag har det vært ganske vått, ulempen – det er vått, fordelen – det er ikke fullt så varmt. Akkurat nå sitter jeg og venter på pc’en, klokka er halv seks. Jeg regner med at Eva Maris feiring vel nærmer seg slutten, varme tanker til deg, svigerinne!

Ingen kommentarer: