fredag 28. oktober 2011

Fredag 28.10.2011




Jeg har hatt en ganske fin uke, jobbing fra 0730 til 0900, frokost, 30 minutters gange til Hotel Parque Central, jobbing til halvtolv, lunsj, litt mer skriving (deilige stoler og WIFI til 50 kroner timen), så en eller halvannen time hos Roxana.

Jeg havnet for øvrig i en arbeidskonflikt, i går sa Roxana at det var siste time, hun hadde sagt opp, og da jeg traff henne i dag for å gi henne tipset jeg hadde planlagt, fortalte hun om sine vanskeligheter, og at av de 10 pesosene jeg betalte per time fikk hun bare 3. Men vi hadde en hyggelig kaffe i dag, hun var opptatt av at politiet ikke måtte se at jeg gav henne penger, og hun ba meg kysse min kone fra henne, og vi var vel forlikte, og selv om jeg ikke kunne redde henne økonomisk, hjalp det sikkert at hun fikk et lite håndslag. Så neste gang jeg kom, måtte jeg møte familien hennes osv.

Etter dansetimene har jeg stort sett gått til Hotel Inglaterra for å ta en øl, så har det vært det par kinoer, Club Chevere (der jeg danset med en fra Vigrestad) osv. på kvelden.

Nå har jeg lagt ut en prøvetekst fra det nye bokprosjektet, er spent på hva folk tenker om det. Nå om et par timer stikker jeg av gårde med nattbuss til Baracua, har investert i en ryggsekk, lite håndterlig med skuldervesken med tanke på strandturer osv i Baracua, det ser ut som et skikkelig tropisk paradis med kritthvite strender osv. Kino ja, ia går se jeg La Mision, The mission, om jesuitter i Uruguay/Paraguay med Robert de Niro og Jeremy Irons i hovedrollene (jeg har et spesielt forhold til Jeremy Irons etter av jeg så Return to Brideshead på slutten av 70-tallet (?)

Hva koster ting her?

Jeg har en del ganger spist på Jardin del Oriente, i dag betalte jeg 5,30, dvs 30 kroner for en Daquiri, en øl og hovedrett. Der går det cubanere, går man på et typisk turiststed koster det det dobbelte. Taxi, 30 kroner for å komme seg til byen. Jeg handlet bøker i dag, 5 bøker på dårlig papir, men prisen, 18 kroner til sammen! Kinoen i går, et par kroner? Cuba har ikke mange aviser, Granma, 20 centimos, deler man 6 kroner på 23 og så ganger med 0,20 får man prisen, ikke mange ørene.

Ingen kommentarer: