søndag 9. august 2015

Sommer i øst, Latvia og Estland

Start i Riga med avhengig av leiebil hos Avis, en treg Toyota Corolla. Brukte mobilens GPS, en app som heter   Sygic  ://www.sygic.com/gps-navigation/features som fungerte rimelig bra.
Kjørte nordover forbi Jurmala til en liten by som heter Roja. Pga filmfestival (!) fant vi ikke overnatting, endte i Talsi. Gjennomgående mye syklister og campere rundt forbi, fortrinnsvis med telt.  Det er ganske flatt i denne vestlige delen  av Latvia slik at sykkelturisme må være ganske ideelt. Neste dag hadde vi reservert hotell i Ventspils (Pils betyr slott eller borg), til denne byen kommer det ferge fra Sverige, og de har en veldig flott strand. Etter tips fra Facebook kjørte vi til Sigulda og Cesis i retning Estland. Vi kjørte dagen etter til Estland, rett over grensen. Privat innkvartering med selvhushold (Krapi guesthouse). Her hadde vi årets første sommerbad. Mange campere i dette området..

(Svensktopp-platen fant vi på et slags bruktmarked i Riga, middagsbordet var i en leilighet som fungerte som et slags Art Noveau-museum i Riga, faktisk rett ved der vi bodde)
Deretter to netter i Jurmala. Avlevering av leiebil. Vi bodde i en stor trevilla som var konvertert til et lite hotell. Jurmala minnet meg litt om Sopot, feriebyer ikke minst for de velstående som ville nyte sjøluften. Det er imidlertid en litt annen atmosfære, man har tatt vare på naturen, grønt, enorme furuer. Ikke det store sommerværet så langt.
Vi hadde lyst til å ta tog til Tallinn, men fikk beskjed av de på hotellet i Jurmala at det ikke gikk. Jo da, det gikk. Man tar tog til Valga, en grenseby, hopper så på et estisk tog. De estiske billettene kjøpte vi på nett. Bra wifi på begge tog. Det estiske toget hadde dessuten godt opplegg for å ta med sykler. Jeg kunne godt tenke meg å el-sykle i både Latvia og Estland. Tre netter i hotell i gamlebyen, i en gate som jeg fortsatt husker navnet på; Pikk. Tallinn var utrolig flott, egentlig mer imponerende enn Riga og Vilnius. Ekspressbuss med selskapet Lux tilbake til Riga, behagelig! 4 netter i Art Noveau området, et billig hotell som het Mosaic.
Ved valg av restauranter og hotell brukte vi Tripadvisor og Booking.com. Jeg hadde kjøpt Lonely Planet for Kindle, men fant den utdatert og med uoversiktlige og dårlige kart. Onecall hadde reklamert mye for at nå skulle roamingprisene ned, men med vår telefonbruk, ble det vel ikke helt billig uansett.
AirBaltic funka bra, rimelig og presist. De siste dagene av sommerferien har vi vært i Bærum, hyggelig lunsj hos nevø Fredrik. Tog tilbake i dag og jobb i morgen!