søndag 17. januar 2016

Søndag - Tigre

Kjempevarmt i dag - og jeg kom meg ut av byen. Jeg gikk til Retiro - en av jernbanestasjonene. Der tok jeg toget til Tigre. Det tok en time, og jeg kunne bruke SUBE-kortet - det jeg bruker på buss og metro her i byen. Transport er rimelig her, og i kveld - etter å ha ventet på bussen en stund, fant jeg ut at det kunne passe greit å teste hvordan det funker med taxi seint en søndag kveld. Det funka bra - og kosta ikke mer enn 70 kroner.

Hver gang man tar metro eller tog, er det noen selger, synger eller tigger. På toget til Tigre var det ei tydelig rusa jente, hun var vel ikke mer enn 15-16 med en liten unge. Hun delte ut noen små kort, og gikk deretter ut ba om litt støtte. Men når det er sagt, synes jeg argentinerne er sympatiske. Det er mange som gir en liten slant til dem som  på en eller annen måte ber om penger.

Tigre er et elvedelta der mange har hytter eller bor på små øyer. Jeg tok en sightseeingbåt, og det var en i og for seg hyggelig tur på ca 1 time. Så hadde jeg god laks i jernbanerestauranten før jeg dro tilbake til byen.

Jeg tror i og for seg at det er et ganske greit opplegg - å komme seg avgårde i helgen. Morten som jeg kjenner fra kristenrusstida, er jevnlig i Argentina, og han tipsa meg om en båt som går til Colonia - en by i Uruguay. Dette er også noe som egner seg god for en dagstur. Båten tar en drøy time hver vei.

Av andre logistiske ting, jeg har flyttet tilbakereisen fram noen dager - da får jeg litt mer vinterferie - før storkjøret på skolen begynner. Så har jeg leid en leilighet i Recoleta - med svømmebasseng på taket - for de siste 9 dagene. Jeg har egentlig sendt en forespørsel til et kloster om jeg kan være der 4 dager - men de har foreløpig ikke gitt noe tilbakemelding. Kanskje de ikke har lyst på besøk av en lutheraner?

Ingen kommentarer: