fredag 27. juli 2018

Athen 2.-4. august

Det var en fin togtur fra Thessaloniki til Athen. Den tok ca 5 timer. Hotellet Crystal City lå et kvarters gange fra togstasjonen (jeg hadde konsekvent valgt hotell i nærheten av toget). Det vil si at vi ankom i 15-tida. Hotellet lå i et litt halvsjuskete strøk.
Dvs. at vi da vi gikk på oppdagelsesferd ganske raskt havna i gater der junkiene satt og satte sprøyter, men det er jo noe vi er vant til fra Oslo. Rommet var lite, og vi skjønte ikke helt hvordan de skulle presse inn en ekstra seng når Sunniva kom dagen etter. Men det gikk.  Jeg våknet tidlig på fredag og tok metroen til Pireus for å ordne med båtbilletene. Det hadde jeg muligens ikke trengt, men jeg var redd for å havne i lang kø på selve reisedagen.
 På fredagen hadde vi så en tur med sightseeing buss (bra i varmen), og etter tips fra Aud fant vi fram til Plaka, en koselig gammel bydel (selvfølgelig masse turister), men om ikke helt så nesten bilfri.  Det var forøvrig flere selskaper å velge sightseeingbuss fra. Booking.com lokket med billetter til 12 Euro, og det var en bra deal. Etter lunsj satte vi kursen mot Akropolis. Planen var å unngå både varme og kø ved å ta det det ganske seint på dagen. Vel, det var fortsatt varmt men overhodet ikke kø. Akropolis brakte oss tilbake til antikken, 4-500 år før Kristus. Dit vil jeg gjerne reise tilbake.



Ingen kommentarer: