mandag 15. juli 2019

Frakte sykkel med elbil uten hengerfeste

Fra Suleskard til Brokke


Av og til vil man jo gjerne ha med seg en eller flere sykler selv om man har elbil uten hengerfeste. Jeg kjøpte ganske kjapt etter at jeg fikk e-Golfen Saris Bones RS 3-Bike Sykkelstativ. Det har jeg brukt på Danmarkstur og noen mindre turer i Norge.  Så vidt jeg kan se, selges det ikke lenger. Derimot ser det ut som at Thule har kommet med noen alternativer her.
I morgen kjører vi til Seljord,  og etter det videre til Oslo og så til Hamar. Til Hamar er det bare en sykkel, tilbake blir det to.
Sykkelen henger da i kroker festet på bakluken. Jeg har tenkt å ta av forhjulet på sykkelen for å skape bedre sikt for bremselyset, men ble litt usikker på om ubalansen i vekt det skaper er uheldig. Akkurat nå heller jeg vel til at det kanskje var en dårlig ide. Vi får se i morgen tidlig.
Da vi dro til Danmark for et par uker siden, kjørte vi bil med hengerfeste og  hadde et billig sykkelstativ fra Biltema til ca 300 kroner. Det funka vel det og.  Den nye VW-modellen id.3, har forøvrig som standard et innebygget hengerfeste beregnet på sykler (ikke på tilhengere). Den bilen ser i det hele tatt ganske stilig ut, men med mindre de tilbyr meg en god innbyttepris, kommer jeg til å fortsette å kjøre 2015-modellen vår.
Vi burde vel klart å kjøre til Sinnes i Sirdalen i morgen, men jeg legger nok inn et lite ladestopp i Byrkjedal. Så må vi toppe batteriet slik at vi klarer å komme oss til Valle - deretter skal det gå greit til Seljord.


Ingen kommentarer: