onsdag 7. juni 2023

Husk til neste sykkeltur - tanker etter Hærvejen (2023)

 Jeg syklet Hærveijen som går fra Hirtshals/Fredrikshavn til Padborg. Jeg lager en egen bloggpost om selve turen, men her noen erfaringer.

Sykkelsetet

Jeg brukte sykkelsetet som fulgte min nye Trek 520. Det er godt mulig at setet hadde fungert etter tilvenning. Rompa mi er uansett uvant med å sitte 7-9 timer på setet dag etter dag. Jeg tror jeg burde skiftet over Brookssetet som jeg har på Brompton-sykkelen.



Rengjøring av kjede og gir.

Ta med kjedeolje, en gammel tannbørste, noen filler osv. til løpende vedlikehold. Det var grusveier og generelt støv og skitt som festa seg i kjede og girsystem. Jeg kjøpte kjedeolje underveis og brukte et par gamle sokker til nødtørftig vedlikehold.

Vekt

Jeg burde vært tøffere på hva jeg skulle ta med. Nettbrettet brukte jeg knapt, hvorfor ta med en tjukk innbundet bok m.m. Nokså passelig med klær. Se oppsettet av sykkelen til en danske jeg møtte. Han pakket stengene til teltet på bagasjebæreren og teltet i sidetasken. Jeg har mitt lille Hillebergtelt, men nyter å ha litt plass. Jeg hadde også med en liten campingstol. Hvis vekt er viktig,  bør den kuttes. Ekstra underlag med tanke på komfort, tja.















Mat

Jeg forpakket noen poser med havregryn iblandet sukker, nøtter og rosiner. Fungerte kjempebra. Hadde også med noen poser med turmat. Kjapt, enkelt og lite søl. Ta med stekepanne og litt olje? Herbergene var ofte langt fra folk, og turen ble generelt mye billigere ved at jeg ikke gikk på kafe/restaurant. Spanderte på meg en kebab siste dag. En pakke turmat koster 70-90 kroner. Spise ute minst 200.-

Regntøy?

Yr meldte finvær, og jeg tok sjansen på å ikke pakke regntøy. Skulle gjerne investert i en form for lett regntøy.

Solbeskyttelse

Burde ha uvbeskyttelse for lepper, en solhatt som kunne brukes sammen med sykkelhjelm. osv. Har faktisk en ansiktsmaske, men den ser kanskje litt ekstrem ut.

Powerbank.

Lurt å ha en kraftig powerbank slik at jeg ikke trengte ekstern strøm på 4-5 dager.

Ryggsekk

Hadde for mye på ryggen. Bruke bagasjebæreren på framhjulet. 

Gps

Hadde med en basic gps som jeg fikk til å fungere sånn delvis. Gjerne investere i en sykkelcomputer med dedikert kart og navigasjon og lært å bruke den. Koster kjapt 5000. (10. juni - har nå bestilt Garmin Edge 1040 - til neste tur!)

Cash

Danmark bruker Mobile pay tilsvarende Vipps, og det var en del som ikke tok visa. Det hadde vært lurt å ha noe cash ja. Der jeg syklet var det et stykke mellom minibankene. Lurt å skaffe det når man begynner å syile

Speil

Tror at speil er en god ide. Det er lurt å kunne følge med på det som skjer bak uten å snu seg.

Diverse

Burde hatt ekstra sykkelslange.

Ingen kommentarer: