torsdag 11. april 2024

Lia gård

Heidi tok sin senioruke og vi kjørte først til Astrid på Hamar. Dagen etter til Lia gård rett ved Koppang  nydelig beliggende med utsikt over Storsjøen.

Det var et arrangement for salmediktere og komponisten, så idag kjørte jeg videre til Røros hvor jeg har leid en liten hytte gjennom airbnb.

På Lia gård fikk jeg gleden av å snakke med Ingeborg Østerdalsledens mor og stifter av Lia gård. Jeg traff også Torbjørn Dyrud, som har en utrolig interessant blogg Mer enn hjerne der han snakker om Nær døden opplevelser og mye annet. Dyrud har selv en alvorlig kreftdiagnose, og jobber som organist og musiker på Toten. Umiddelbart tenkte jeg på Jon Fosses Kvitleik da jeg hørte på podden.

Hytta på Røros er liten, men helt tilstrekkelig for mine to netter. Så er den rimelig. Med kjøkken kan jeg dessuten ordne min egen mat. Onsdag kveld hadde Dansefoten dansetreff på lokalet som var kombinert møtelokale for pinsemenigheten og  eldresenter. Min "komogdansswing" fungerte ikke spesielt godt, men det var hyggelig.

Fredag i neste uke har jeg avtale med pater P. En avklaringsrunde, men jeg kjenner at ting jeg ikke akkurat omfavner som nei til prevensjon eller homofilt samliv, ikke er så avgjørende. Det jeg syns er avgjørende er mysteriet i messen og den apostoliske suksesjon. 



Ingeborg på Lia gård har vært en drivkraft for Østerdalsleden, og jeg ser fram til denne vandringen enda mer etter at jeg har kjørt hele Østerdalen.




 

Ingen kommentarer: