søndag 1. oktober 2017

Lodz

Stedet med navnet som er vanskelig å uttale det er vel noe i retning av "wlodsk".  Jeg har lest Øverst på nazistenes liste av Arne Vestbø, og denne turen står vel på sett og vis i jødenes tegn. Lodz er kjent for filmindustri og for den store jødiske gettoen ("Littmannsgettoen"). Det skal jeg utforske i dag, etter at jeg har begynt på revisjonen av boka Norsk på 30 dager. Ellers fikk jeg gladnyhetene om at NFFO hadde godkjent boka tyskboka slik at den danner grunnlag for et reisestipend. Kanskje alt i 2018. Wrocklau var en vakker by, men problemet med disse polske byene er at byer som Gdansk, Warsawa og Wrocklau ble bombet sønder og sammen. Det som skal være gammel bebyggelse, er det gjerne fake.  Er det en by jeg gjerne skulle tilbake til, så er det Gent.
Jeg tok da toget i går, en tur på ca 4 timer. Først plasserte jeg sykkelen på bagasjehylla, men var nervøs for at den skulle dette ned. Så jeg plasserte den i midtgangen. Der stod den sammen med andre kofferter, så det ble ganske uframkommelig må man si.

Ingen kommentarer: