fredag 8. mars 2024

8. og 9. mars 2024

 Igår startet dagen med at jeg kjørte Heidi på toget, deretter den årlige tannlegevisitten, så til Egersund hvor SUS har hudpoliklinikk. Skal ta pause fra medikamentene jeg har gått på i vel fire år.


På vei tilbake var jeg spontant innom Tryggheim der jeg ikke hadde vært på veldig mange år. Skolen har ekspandert, bygninger over alt, og nå skal de bygge enda mer for 100 millioner. Hvor får de penger fra? Litt tilfeldig kikka jeg innom biblioteket. Jeg hadde en liten kontrovers rundt et bokvalg jeg gjorde for mine elever (Ken Follet: Nålen) pga. noen sexscener. Mitt umiddelbare inntrykk av bokutvalget var at muligens Nålen ikke hadde vært et problem i dag. Et lite høydepunkt, en av mine første elever, Anne F. var bibliotekar. Særdeles flink elev, tok mastergrad i norsk og har vært alle år på Tryggheim. Så kjørte jeg videre og konstaterte at det var god gang på golfbanen i det fine, men litt kalde været. 

Svigerinne Astrid hadde tipset meg om et webinar, og etter å ha surret litt med GMT og GMT+1, logget jeg meg inn på webinaret som var på Zoom.
Courage and Magic of Pilgrimage | Thomas K Shor and Satish Kumar. Det var innlegg fra begge og så en gruppe sesjon der jeg og 3 andre fikk chatte med Thomas Shor som befant seg i Bhutan. Fascinerende mennesker. Sist jeg var i Mijas rakk jeg å lese godt halve biografien til Satish som nå er 87 år gammel og virkelig still going strong.



Inspirert av tannlegen dro jeg kjøpte en elektrisk tannbørste (30% tilbud), om kvelden natteravn. Hyggelig å gå med Yngvar S. Kaldt, rolig og fredelig.

Når jeg dro fram macen, så var det egentlig fordi Sacred Space minnet om at vi er halvveis i fastetida, og at vi burde reflektere hvordan vi gjorde i forhold til eventuelle forsett. Dagens tekst i Sacred Space var om tolleren og fariseeren. Fariseeren gjorde alt rett og hadde full kontroll, tolleren visste veldig godt at han var et syndig menneske. Så derfor skal jeg ikke skryte av mine fantastiske fasteforsett.

Jeg fikk det plutselig for meg at slutten av mai/begynnelsen av juni kanskje kan gi en mulighet for å forsette reisen til Roma. På tida jeg har til rådighet (24. mai til 10. juni burde jeg kunne sykle Eurovelo 7 til omtrent Praha.


Ingen kommentarer: