onsdag 6. mars 2024

6. mars Kirken med stor K

I går var det ganske fint vær, jeg gikk runden - ned til Njåskogen, over Midgardsormen, så til biblioteket og så hjem.

 Jeg oppdaget at det var trosopplæring i St. Halvard en time før det skulle begynne, og jeg kjørte inn og parkerte på Jernbanelokket som vanlig. Det  var seksualitet som stod på timeplanen, men lektor Magnus som skulle hatt det, var sjuk, og det ble pater Pål som litt på sparket flytta litt på emnene og tok om Kirken. Det var igår.

Det er et vanskelig emne for meg, hva er kirken? Er det alle troende? Eller er det de 1,3 milliarder katolikker? Pål forklarte ganske godt synes jeg hva han og kirken tenkte om dette. Jeg er vintreet, dere er grenene, og det er vanskelig for meg å se at den katolske kirke skal ha et slags monopol på Kristi kropp. "Den katolske kirke har fylden (?),  ikke-katolikker mangler hele fylden, men de er brødre og søstre. Jeg tror katolikker har nattverdsfellesskap med ortodokse kristne, men altså ikke med protestanter. Jeg kan forstå det til en viss grad.

Vel, jeg må gruble mer på dette. Troens mysterium.


Ingen kommentarer: