tirsdag 11. august 2009

Tirsdag



(utsikt fra stuevinduet)
Har skrevet ferdig et utkast til årsplan for Vg1 NDLA, vi får se om det er greit. Alicante trygg by? ETA driver og sprenger noen bomber her og der. Det gikk faktisk ut over språkskolen for noen år siden. De hadde plassert en bombe i en restaurant ved siden av der skolen var før. En student + en lærer ble skadet.
Væromslag, stormflod og haggel i Valenciaområdet. Her er det litt kaldere.
Ellers så franskmannen og jeg valensianske nyheter sammen med fruen igår, tror vi gjør det idag og, først spiser vi middag, solide porsjoner der hun insisterer på at vi forsyner oss skikkelig. Så benker vi oss foran tv'en - tror jeg jeg. Kanal ni - er altså ikke på kastiljansk eller spansk - men på valensiansk - syntes det var noe rart da jeg så på dette i Villajoyosa, men kan man litt spansk, skjønner man jo en del.
Etter kafeskriving osv. gjorde jeg det jeg liker å gjøre, hopper på en høyst tilfeldig buss og ser hvor jeg kommer. Nr 6 tok meg langt nord (eller det blir kanskje sør?) - tror kanskje jeg så flyplassen i det fjerne. Og mens jeg satt der og kikket, prøvde jeg selvfølgelig å snikfotografere litt.
Skolen har noen frivillige forelesninger, og idag var det om språkene i Spania, veldig interessant. Gallisisk (noe mellom portugisisk og spansk), katalansk, baskisk (i baskerland er det ikke vanlig å undervise spansk!!), valensiansk som nesten er det samme som katalansk og mallorkinsk hvis jeg skjønte rett.

Ingen kommentarer: