fredag 27. juni 2014

Argentina 2 - å reise med buss

Jeg reiste ganske lange strekk  med buss. Noen vil kanskje foretrekke å reise med innenlandsfly hvis de har dårlig tid. Det er gode busser i Argentina, f.eks. hvis man sammenlikner med Bolivia. For en nordmenn er det forholdsvis rimelig også.
Jeg kjøpte cama - dvs. seng ettersom turen til dels foregikk om natten.  Men som bildet illustrerer - det er forskjell på cama også. Første strekk var for meg Buenos Aires til San Salvador i Jujuy, og det var en superflott buss, servering av champagne osv. Setene kunne legges omtrent helt flatt - som på business class. De to andre lange bussturene var ikke så bra - setene kunne ikke legges like flatt og bevertningen var dårligere. For meg med lange bein, var setene litt for korte. Jeg merket det i knærne.
Busspriser - Buenos Aires til San Salvador kostet litt over 900 pesos, litt over 600 kroner (avhengig av hvor du veksler - lager et eget lite kapittel om veksling). Fra Iguazu til Buenos Aires betalte jeg litt over 400 kroner. På disse nattbussene sparer man inn en hotellovernatting,  og som sagt, setene er ganske ok, og man får noe mat (greit å ha litt wasa knekkebrød på lur likevel).  Byene har egne bussterminaler - noen ganger litt utforbi byen. I Buenos Aires heter terminalen Retiro - der går det også tog. Jeg kjøpte billetter gjerne 2-3 dager før. Merk, jeg reiste i lavsesong, kanskje man bør bestille tidligere hvis man reiser i høysesongen?

Ingen kommentarer: