søndag 29. juni 2014

Argentina - 7 - Komme seg rundt i Buenos Aires

Fra dagens busstur (linje 140)
Jeg kjøpte et kort som man bruker på undergrunnen som her kalles for  Subte, men og  og buss - det kostet 25 pesos - så fyller man opp det man ønsker. Kortet selges i en del kiosker, - se etter skilt med "Se vende SUBE". Det er/var rimelig å reise. En reise på undergrunnen kostet ca 3 kroner, og å reise med buss var enda rimeligere. Jeg har en forkjærlighet for undergrunn/metro/subway/SUBTE, rett og slet fordi jeg vet hvor jeg havner. Buss-systemet er litt vanskeligere å finne ut av.  Stort sett er det alltid noen som tigger, forsøker å selge noe, spiller og skal samle inn penger. Lurt å ha noen slanter klare i lommen.  Det har knapt skjedd at jeg har sittet på kafe eller restaurant uten at det har kommet selgere (vendedores ambulantes), små barn som tigger osv. Som turist tenker jeg at det er et poeng å legge igjen penger, støtte den lokale økonomien, kjøpe litt suvenirer,  være hyggelig, være litt raus.
Det er også kjekt å reise med buss - rett og slett fordi man ser byen. I dag kjøpte jeg en liten bok -Guia de bolsillo (lommeguiden) som på 192 sider forklarer hvilken buss man skal ta avhengig av hvor man er og hvor man skal.  Det finnes selvfølgelig også apper  som gjør bussbruken lettere.  Undergrunnen gikk ikke i dag, og jeg skulle ta buss. Jeg spurte en innfødt som dro fram mobiltlf.  Der altså apper som ut i fra hvor du er, og hvilken adresse du skal til, kan forklare deg hvilke busser du kan ta. For å bruke disse appene, antar jeg at man helst bør skaffe seg et SIM-kort her nede. Onecall skal ha 10 kroner per megabyte jeg laster ned. Jeg kjøpte en reservetlf.  til en billig penge, men kom aldri så langt at jeg kjøpte SIM-kort.  Jeg hadde ikke lyst til å gå rundt med en tlf. til 5000 kroner her nede, men enda bedre hadde nok vært om jeg kjøpte en billig android-smarttlf. og kjøpte SIM-kort til denne.  Jeg ser knapt folk med iPhone her nede, det er går i rimelige android-telefoner.
Men som sagt - å ha et  flerreisekort som man fyller opp etter behov er veldig ok.
Undergrunnen sluttet å gå ganske tidlig på kvelden da jeg var her, sånn i elleve-tida. Da må man enten ha kontroll over bussene eller ta taxi. Å ta taxi er ikke spesielt dyrt, spesielt hvis hvis sjåføren "husker" å skru på taksameteret. Da jeg ankom BA betalte jeg 35 dollar for å komme til hotellet.  Det var ordnet av hotellet. Deilig at det står folk og venter på deg! Ellers er det nok ganske vanlig at de som har med turister, tar seg litt godt betalt, det gjelder butikker, taxier osv. Det gjelder selvsagt der en ikke får skikkelig kvittering. Det må man kanskje leve med. Folk har det tøft økonomisk, at de gjerne vil tjene noen kroner på en rik turist, har jeg forståelse for. Jeg er ganske glad i å gå - og har litt sperre med å ta taxi, men med tanke på sikkerhet, så er det nok lurt å ta taxi  på kvelds- og natterstid. For å komme meg til flyplassen i morgen - betaler jeg 270 pesos, med dagens kurs 180 kroner.
Jeg er ikke den mest flittige museums- eller katedral/slottbesøker, jeg synes det er minst like interessant å gå på lykke og fromme og se på folk (og ta bilder).  Da er det ok å komme seg ut i fra de mest turistifiserte områdene.
I går opplevde jeg noe jeg bare ha lest om. Det er et vanlig triks at lommetjuer "søler" noe på deg, så kommer noen "hyggelige" mennesker og skal hjelpe deg med å "vaske", mens de forsøker å lette deg for verdisaker. Jeg var i San Telmo (anbefales - selv om det er masse turister der), skulle ta noen bilder, så opplever jeg å bli nedsprøytet med noe illeluktende greier (edikk mm). Så kommer det ilende noen med vannflasker osv. og skal hjelpe meg med å få vekk skiten.  Vel, jeg visste om trikset, og avviste dem, og viste til at jeg hadde vann selv.

Ingen kommentarer: