fredag 27. juni 2014

Argentina 6 - Puerto Iguazu

Et sted mange turister reiser til er Puerto Iguazu for å se på de enorme fossefallene. Det gjorde jeg også. Det angrer jeg ikke på. Når det er sagt, er det selvsagt mye annet jeg gjerne skulle sett, jeg skulle gjerne tatt turen over til Uruguay, reist og smakt vin i Mendoza - kanskje tatt bussen over Andes-fjellene og kikka innom Chile, reist sørover osv. Men jeg reiste altså til Puerto Iguazu fra  San Salvador Jujuy. Jeg tok da en buss om ettermiddagen via Resistencia og så til Posada. Så kjøpte jeg ny bussbillett der til Iguazu. 
Jeg hadde to hele dager der. Det er et sted som i stor grad lever av turisme, masse overnattingssteder i alle priskategorier. Jeg ble haiet av en på bussterminalen som viste meg et veldig rimelig overnattingsted der jeg bodde tre netter. 
Første dag tok jeg bussen over til Brasil for å se Iguazu fra den brasilske siden. Det var en turistmaskin, men de hadde blant annet en slags brygge som gikk ut i fossestrykene (Djevelens gap). Jeg betalte med pesos, og innbiller meg nok at det hadde vært bedre å betale med Visa, men det er uansett ikke mange kroner jeg hadde spart. Det er selvsagt litt gøy å ha vært i Brasil! 
Men den store naturopplevelsen fikk jeg dagen etter, på den argentinske siden. Opplegget deres med et lite tog som brakte en inn i urskogen, muligheten for å dra på en liten jungeltur osv. gav en helt annen naturopplevelse. Har man tid, se Iguazu fra begge sider, har man dårlig tid, hadde jeg valgt den argentinske. På grunn av mye vann i elva hadde man imidlertid stengt av bryggen som går ut i "Djevelens gav" - la garguanta del diablo på den argentinske sida.  Man kan forøvrig kjøpe tilleggspakker i form av rafting, helikopter osv. 

Ingen kommentarer: