fredag 27. juni 2014

Argentina 3 - pengeveksling

Jeg oppdaget like før jeg dro, at det var lurt å ta med seg kontanter, og da helst dollar. Grunnen er at man får veldig dårlig kurs hvis man bruker minibank eller veksler i en vanlig argentinsk bank.  For drøye tre uker, hadde jeg med meg litt over 2000 dollar i cash.  Det er ikke bare bare å løpe rundt med disse pengene. Jeg hadde et slags pengebelte, så har overnattingssteder av en viss kvalitet gjerne en minisafe slik at man kan legge fra seg pengene. Når man går rundt i argentinske byer av en viss størrelse, blir man ofte spurt om å man vil veksle ("cambio"). Man snakker om det "blå markedet" (mercado azul) , uoffisiell kurs ligger kanskje mer enn 30% over offisiell kurs. Pga inflasjon, frykt for deflasjon osv. vil mange gjerne ha dollar.  Tips - hvis man har tenkt å ha med seg dollar, tror jeg det er lurt å veksle i Norge - ikke som jeg - som også vekslet på Schippol - der endte jeg med dårlig kurs. Se her hva kursene i det "parallele" eller blå markedet ligger på.
Det er forbundet med fare å begynne å veksle tusenvis av kroner med folk man ikke kjenner. Man kan bli robbet eller ende opp med falske sedler. Jeg vekslet med han som drev det første hotellet jeg bodde på. Da fikk jeg ikke topp kurs, men jeg slapp usikkerheten. Jeg tjente ca 20% på dette i forhold til offisiell kurs, men som sagt - ulempen er at man ofte vil løpe rundt med masse kontanter. Argentina - og kanskje Buenos Aires er utrygt! Turister er "soft targets".  Fastboende utlendinger har ulike måter å ordne seg på, en måte er å ta en dagstur til Uruguay for å få ut dollar der. Dette er verst for argentinere som er bundet opp til pesos som pga inflasjon og deflasjon er ganske utrygt.
Uansett - Argentina er utrygt - det er forholdsvis mye ran og overfall.
Det er nettsider som angir kursen man bør få, Mercado azul

Ingen kommentarer: