fredag 27. juni 2014

Argentina 4 - overnatting

Jeg brukte delvis Tripadvisor, endte opp med et veldig hyggelig lite hotell i Villa Crespo i Buenos Aires (hotell Querido) Fordelen med Tripadvisor er at overnattingsstedene vet at de må gjøre en god jobb for å få god omtale som igjen vil gi godt besøk. I San Salvador bodde jeg på et ganske slitent hotell - hotell Munay. Men - for meg var det greit nok. Varmt vann, reint, hyggelige folk i respesjonen. Så er det ok at det er rimelig når man er på langtur. Hotell Munay kostet f.eks. under 200 kr per døgn., men hadde f.eks. ikke safe.
Så dro jeg nordover - opp i fjellene - der valgte jeg ut i fra Tripadvisor Hostal de Purmamarca. Det lå litt utforbi sentrum av Purmamarca, men høy kvalitet på alt. Men da dobles prisen raskt. Men det synes jeg er greit - noen ganger å flotte seg litt, andre ganger ha det enkelt, ofte spise rimelig, men noen ganger (som i kveld!) spise godt og (for meg) litt dyrt.


En tjeneste som jeg nå fikk testet ut er Airbnb. Det er en formidlingstjeneste der privatpersoner leier av privatpersoner. I seks dager leide jeg en liten loftsleilighet i Monserrat i Buenos Aires. Leiligheten er ikke perfekt, det er til tider litt småkaldt og rått. Men det er høyt under taket og lyst. Internett fungerer godt. Eieren - en sørafrikaner som driver med formidling av "hesteferier" - for i naboleiligheten. Og det er rimelig, jeg betalte 1500 kroner for fem  dager. Her har jeg fått jobbet litt, deilig å kunne styre seg selv. Her er det egentlig sengeplass til 5. Spisesteder, vaskerier, alt man trenger i nærheten. Jeg vasket tøy etter nesten to uker på tur. Det kostet  litt over 20 kroner. Her kunne jeg egentlig godt tenke meg en lengre arbeidsperiode. Opplegget med Airbnd er at at brukerne gir hverandre karakterer. David vil gi meg en karakter som gjest, og jeg vil gi ham en omtale, positiv sådann, som vert. 

Ingen kommentarer: