søndag 29. juni 2014

Argentina 8 - litt generelt om reising

Litt generelt om reising. 
Man trenger selvsagt ofte en overgang for å kunne lade ditt og datt, jeg har brukt en overgang som visstnok skal fungere stort sett i hele verden. Problemet her i Argentina har ikke vært kontakter til ladere til mobiltelefoner, nettbrett osv., de klarer jeg å stappe inn i en vanlig argentinsk stikk-kontakt, men laderen til mac her tjukkere pinner, altså må man ha en overgang. Kommentar: etter at jeg skrev det om problemet med overgang, kommenterer reisevante Jon at jeg ikke hadde trengt adapter, jeg kunne brukt en europlugg som har disse tynne pinnene. Da hadde jeg sluppet det litt klumpete adaptere.
Ettersom jeg til å begynne med gikk rundt med ca 14 000 kroner i kontanter, synes jeg det er veldig greit med et pengebelte. Det gjelder f.eks. når man tar nattbuss osv. De billigste hotellene har dessuten ikke safe, og da blir det til at man går med pengene på seg. Blir man robbet, vil de selvfølgelig sjekke om man har har pengebelte eller liknende.
Disse guidene  som f.eks. Lonely Planet blir kjapt foreldet, de veier ganske mye, og de er ok til inspirasjon når man sitter hjemme, men min erfaring er at det ikke er noe poeng å drasse på dem. 
I mange land er dollar mye brukt, her i Buenos Aires kan man og betale med euro, men skal man ut og reise i landet, er dollar det beste. Jeg har hatt en liten reserve i dollar og euro, dessuten et par kredittkort. Men jeg har ikke hatt behov for å veksle mer peso. Noen drar forøvrig over til Uruguay for å få ut dollar der ettersom en der for en "normal" kurs,  så veksler man tilbake til pesos her på det uoffisielle vekslemarkedet.
Å reise alene? Jeg synes det er helt ok. Flott med en Kindle med god lektyre, jeg tar alltid med meg noe  lesestoff når jeg skal spise ute. Her jeg bor nå, Querido som får topp karakter i TripAdvisor (helt enig, veldig flott), men de andre gjestene er i stor grad brasilianske par som det er lite selskap i. Da er det kjekt å melde seg på eller være med på aktiviteter sammen med andre. Jeg har tre kvelder vært på La Viruta, vært med litt dansekurs, så har det vært "fri dans" etterpå. Kjempekjekt. I tillegg fant jeg et opplegg for fotointeresserte, www.fotoruta.com, der synes jeg vel ikke at det faglige var så veldig spennende, men jeg ble kjent med en bydel som jeg ikke hadde vært i, San Telmo, dessuten var vi en liten gruppe som ble litt kjent med hverandre. Når jeg kommer hjem, skal jeg nesten rett på ferie med familien min, det er flott det og. Turene mine har dessuten gjerne vært knyttet til et faglig opplegg i form av spanskkurs, denne turen har jeg ikke fulgt undervisning, men har likevel mye igjen faglig for det.


Ingen kommentarer: