tirsdag 2. februar 2016

Merkelig land

Noe man ikke skal diskutere med argentinere er Las Malvinas eller Falklandsøyene som nå styres av England (er en "kronkoloni), men som argentinerne mener er deres øy. Det er muligens ikke uinteressant at det kan være mineralforekomster, olje osv. i nærheten av øya, noe som selvsagt gjør det interessant hvem som "eier" øya.

Argentinerne gjorde så et mislykket forsøk i 1982 på å gjenerobre øya. Dette er fortsatt et nasjonalt traume. Man kan få inntrykk av at Argentina bruker dette til nasjonsbygging. Hvis man er uenig om mye, så er man i alle fall enig om at Las Malvinas tilhører Argentina.
Å handle mat synes jeg er ganske dyrt, faktisk så minner matvarer om norske priser. Derimot så er det å ta buss eller metro ekstremt rimelig. Det koster 3-4 kroner, men president Macri, er i ferd med å redusere subsidiene på f.eks. transport og strøm. Det er litt som i Venezuela, det er problematisk med subsidier som regjeringen kjøper seg popularitet med. Man har også såkalte precios cuydados - beskyttede priser på en del matvarer. Det vil si at forretningene ikke etter forgodtbefinnende får sette opp prisene. Jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer.
Ellers går dagene forholdsvis raskt. Gerry og Lucia vil veldig gjerne ha meg med på milonga. Så det får bli mandag når jeg er tilbake fra Mar del Plata. Det ser ikke ut som at det er Internett i leiligheten der, så jeg har lasta ned bøker fra Ebib. Lørdag er det karneval.




Ingen kommentarer: