mandag 10. september 2018

10. september - fortsatt i Lisboa

Hver dag er det byvandring ledet av en fra hostalet. Denne lørdagen skulle man til Alfama og det passet bra ettersom lørdag er markedsdag. Jeg var en smule skeptisk til guidens kunnskaper, det var helt ubegrunnet. Pedro var hyggelig, kunnskapsrik og morsom, og fortjente absolutt de 10 euroene han fikk av meg. Etter guidingen i Alfama, ruslet jeg nedover og kom nokså tilfeldig forbi fado-museet. Jeg planlegger ingen fadokonsert denne gangen, men museet fornyet min interesse for hva fadoen som kunstform. Sangen har en melankolsk og trist undertone.
Hostalet byr på fellesmiddag til 10 euro for dem som ønsker. Det er suppe, hovedrett og dessert, fri drikke og et glass portvin  til slutt. Jeg har vært med på et par av middagene,  jeg har ikke noe problem med å sitte alene på en restaurant, men "mama's dinner" har vært såpass bra, at jeg hiver meg med en kveld til tenker jeg.
Søndagen tok jeg toget til Sintra og sykla rett vest ut mot kysten. Det var vel en mil ut dit, så sykla jeg litt nordover og fant så noen støvete og humpete veier etter å ha navigert med kart + Google maps. Tilbake med toget fra  Sintra. Etter et irriterende restaurantbesøk med dårlig mat og lurepriser, brukte jeg tripadvisor denne gangen. Jeg spiste på en nepalesisk restaurant (Sherpa mo mo) med stort Budda-alter.
Ved frokosten i dag snakket jeg med engelske Paul som fortalte om sin sykkeltur fra Edinburg til Istanbul. Brukte 6 uker.
(Noen av bildene er store, og man bør klikke på dem, f. eks. bildet nedenfor)

Pedro forteller om portugisisk historie







Hva er fado? Fadoartister snakker om fadoen


De små prikkene i bølgene rett ved stranda er surfere.

Avenida Vår frue av håpet


Fellesgriller. Søndagsmiddag

Ingen kommentarer: