onsdag 12. september 2018

12. september - Iben er 11 måneder

Siste dag i Lisboa, på mandag sykla jeg til Belem. Det er biler, busser og trikker overalt, og ikke spesielt bra for syklister. Jeg mista den ene sykkellåsen oppdaget jeg da jeg kom til Belem, og det irriterte meg litt. Jeg har for sikkerhets skyld tatt med to låser, og låsen som hadde falt av sykkelen, var spesielt solid. Jeg hadde et ørlite håp om å finne den igjen ved å sykle tilbake relativt raskt, og kastet igrunn bare et kort blikk på det store monumentet over de portugisiske våghalsene som Vasco da Gama og Magellan, før jeg syklet tilbake. Og joda, den lå oppå fortauet, antakelig overkjørt et par ganger, men solid som den er, tror jeg den fortsatt virker. Jeg hadde kaffe og cola på Lisboa underground museum som kanskje ikke var så kult som det jeg hadde håpet.
Jeg prøvde forgjeves å få bord på en banglarestaurant, men endte opp på samme nepalesiske. Men mannen på restaurante Mili lovet meg et bord neste kveld. Planen for tirsdag var å ikke ha en plan, men bare gå. Jeg vurderte en gå til en barberer ettersom sommerskjegget har vokst ganske mye, men selv om jeg passerte diverse barbere, klarte jeg ikke å bestemme meg. Men det ble en ganske fin vandring i godt tretti grader opp forbi borgen. Fadosangerinnen Amalia Rodriguez ligger begravet i Pantheon,  men selv om det var en fin bygning, syntes jeg det var vel mye med 4 euro å se på et minnesmerke over henne. Men det er fint å vandre, stoppe på kafeer, spise og drikke litt, lese bøker på iPaden. Jeg har lest ut Ketil Bjørnstads bok om 90-tallet, nå leser jeg en islandsk krim. Men jeg kjente at det er greit å komme seg videre. Jeg har to netter i Faro, så tror jeg at jeg drar til Sagres med tanke på å sykle litt der før jeg installerer meg i hotellet i Vilamoura hvor det skal spilles golf på høyt nivå: Portugal Open. Jeg satser på å kjøpe billett i porten for en eller to dager. 


Mannen med hundene traff jeg en annen kveld også




Ingen kommentarer: