lørdag 11. september 2010

La Paz



Opp kl 4, Ingrid kjørte meg - dvs hun kjørte bilen tilbake fra Sola. Turen gikk ganske greit, et par timers venting i Ams'dam - 12 timer til Lima - så var det 6 timers ganske kjedelig venting der. Men jeg kom fram omtrent på tida til El Alto - høysletten som ligger over La Paz. Jeg var grundig advart mot høydesjuke, men merka ikke noe spesielt første dagen utover at jeg av og til kjenner meg litt som det jeg tror en kols-pasient må kjenne, at man må kjempe for å få nok pust i de tyngste motbakkene.
Camilla - senterleder her - tok meg med på en liten sightseeing sør - dvs nedover - ikke oppover. Casa Alianza er i Obrajes - som altså ligger sør for La Paz. Språkskolen jeg skal gå på ligger også i denne delen. Så tok jeg en buss - en omgjort gammel amerikansk skolebuss - som kjørte oss opp de bratte bakkene til La Paz. Inger på jobb hadde gitt meg 10 euro med beskjed om å finne en som trengte dem, og det er ikke vanskelig i La Paz. Så spiste jeg på et ganske tvilsomt sted, men kjenner foreløpig ikke på matforgiftning.
Casa Alianza er et ganske stort senter som tar imot voluntører, studenter, turister, ulike grupper. Jeg har et ganske stort rom med et bad. Ellers deler jeg kjøkken med de andre. Akkurat nå skal jeg ut og kjøpe rundstykker.
Ellers er det et slags karneval som holder på - så jeg har hørt ganske monotone trommer i noen timer nå.
Akkurat nå ser jeg på Buena Vista Social club fra Havanna i 1998. Fin film med intervju av bandmedlemmene samtidig som at man får innblikk i dagens (dvs for ti år siden) Cuba.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ai ai ai.. mi còrazon.. Kose'rei :)