torsdag 9. april 2009

Onsdag



Som vanlig (?) klarte jeg å vase tid og sted, og jeg hadde nesten gitt opp å finne de andre som skulle få omvisning. Men Richardo hadde drøyd slik at jeg traff de andre - vel - 20 minutter for seint. Omvisning i Cádiz var ganske gøyal, og Richardo hadde stor moro av å komme med de mest sinnsyke påstander for å se om vi gikk på limpinnen, noe vi gjorde - hver gang.
Om kvelden restaurant med fiskemat, og deretter Mojitos, salsa, merengue og bachata i Bar Cuba. God stemning, idag skal jeg en tur på stranda - siesta - middag med familien, så skal lærerkollega Siv fra Nordtrøndelag som jobber som tysk, spansk og musikklærer og som er skikkelig globetrotter (hun studerer dette halvåret ved Universitetet her i Cádiz) og jeg på en skikkelig restaurant som våre medstudenter og spanske amigos ikke har råd tid. Imorgen skal jeg altså til Sevilla hvis det går busser - det må jeg finne ut idag.
Ellers fører jeg mer eller mindre fornuftige samtaler med vertinnen, jeg nikker på hodet og forsøker å se forståelsesfull ut når hun sier noe. Akkurat nå står hun og stryker på spøkelseskladd-drakten til sønnen. Ikveld er nemlig den virkelig store og lange marsjen - der opptogene skal gå til fem om morningen. De virkelig angrende går barbeint, og en kan også finne enkelte steder i Spania der de ivrigste pisker seg selv. Hva er det som gjør at spanjoler holder på med dette. Mindre enn 10% er det man kaller for praktiserende? Er det en slags machogreie at man i timevis bærer på en "flåte" som veier over 400 kilo? Dette er det jo mennene som gjør, eller er det deres alternative måte å uttrykke gudslengsel på, spanske menn går jo knapt i kirken.
Bildet øverst er et monument over den første spanske grunnloven som ble utformet her i Cádiz i 1812 (altså nokså tilsvarende Eidsvoll i 1814)

1 kommentar:

Ståle sa...

Artig med glimt fra det "virkelige" Spania. Jeg har også lurt på hvorfor disse tradisjonene holdes slik i hevd. Men svaret er kanskje nettopp det at de er tradisjoner. Litt som at nordmenn går mann av huse for kirkebesøk på julaften, mens gudshusene står nærmest tomme resten av året?
Fortsatt god påske!