torsdag 15. februar 2024

15. februar - tango og tanker om faste



 

Igår meldte jeg forfall til Kristin R. Jeg hadde dradd med meg noe smitte fra Bryne, og var halvslakk.  Det ble mye soving og et par episoder med Game of Thrones. Apropos GOT, tv-titting og mediebruk forøvrig, i fastetida burde man gjøre noen endringer? Litt ramadanaktig? Jeg må sjekke ut hva en god katolikk gjør. 

Jeg finner ulike tanker på katolske nettsider. F.eks. denne https://hallow.com/blog/what-to-give-up-for-lent/



Lent is more than just “giving something up” and fasting from meat on Fridays.

In fact, Pope Francis challenges us to think about fasting as something more powerful than we normally consider it, describing it as “learning to change our attitude towards others and all of creation, turning away from the temptation to ‘devour’ everything to satisfy our voracity and being ready to suffer for love, which can fill the emptiness of our hearts.”

.....Giving thought to observing Lent is important. Whether you wait until the last minute to decide or you’ve known your Lenten sacrifice since last Lent, it’s worth spending time to thoughtfully consider how to make the most of your experience this year.

Pave Frans sier også:


“Charitable giving makes us more human, whereas hoarding risks making us less human, imprisoned by our own selfishness”

For egen del tenker jeg at det er viktig å gi plass til sentrerende bønn og som et lite eksperiment denne fastetida, daglig sette av penger til Kirkens nødhjelp, Caritas eller liknende. Hva det blir finner jeg ut av når fastetida er over. 

Jeg skrev litt om fastetida på Facebook og fikk fine innspill. Kusine Jannicke dukket opp, og vi hadde en hyggelig lunsj der vi snakket mye om å gå pilegrim og mye annet.

Halv seks var det å ta buss til Nordpolen skole. Først en runde med tango - kjempegøy! Så ble jeg spurt om å være med på salsa med tanke på å jevne ut kjønnsbalansen. Det er lenge siden jeg har dansa salsa, men det var også moro etterhvert som jeg ble varm i trøya. Dessverre er det vinterferie og lite aktivitet så vidt jeg forstår i Kom og dans til uka.

Jeg venter fortsatt på skiene jeg bestilte på tirsdag, hadde håpet de skulle være klar til tur i morgen. Ute snør det. Ellers hadde jeg en lang prat med Heidi. Hun har vridd kneet på glattå, men har hinket seg på jobb. Hun er en kjemper.



 

Ingen kommentarer: