onsdag 7. februar 2024

slow quick quick slow quick quick (folketango) eller een tooo treogfir femogseks (West coast) 6. februar

 I løpet av disse dagene  i Oslo har jeg vært innom country swing, folketango og west coast swing, og jeg skal innrømme at disse rytmemønstrene går litt i hverandre. I går var det west coast på Sofienbergsenteret som Kom og dans leier. Sakte progresjon og veldig mange repetisjoner. Men det har sikkert vært et lurt grep å  utvide repertoaret. De kjørte swing, line dance og salsa også. ikke helt gratis hvis man liker å danse og gjerne vil gå en gang i uka. Jeg betalte 190 for drop in i går. Jeg vil gjette på at det var 120 deltakere på kurset i går, så det må jo generere inntekter utover å dekke husleia.

Tidligere på dagen hadde jeg besøkt Halvard på NRK. Etter at vi hadde spist vegetarisk lunch i NRK-kantina, fikk jeg bidra med statistrolle i animasjonsserien de lager, dvs. å lese inn et par replikker.

Det er ganske kaldt,  det har vært litt snø, og jeg bruker brodder selv om det veksler mellom is og bar asfalt. Jeg har snart lest ferdig boka til Strassegger, det er en tankevekkende blanding av beskrivelse av morfarens opplevelser på Østfronten (beileiringen av Leningrad) og forfatterens refleksjoner. Forfatteren tar utgangspunkt i noe morfaren kalte sitt skriftemål, men der han setter spørsmålstegn ved om det ikke er en del utelatelser. Hva burde morfaren ha skjønt? Begikk han krigsforbrytelser utover å være "vanlig SS-soldat"?

I går var det samenes "nasjonaldag". Jeg bruker anførselstegn fordi jeg ikke skjønner helt hva samene mener med "nasjon".

NRKi bakgrunnen


Ingen kommentarer: