torsdag 22. februar 2024

21. februar la troens flamme brenne

 Som en slags åndelig innramming av dagen synes jeg det fungerer godt med appen Sacred Space og det som Sven og Anne Kristin Aasmundtveit legger ut på Facebooksida til Lørenskog frikirke. Det er bønner, trosbekjennelse og dagens bibelord (fra Bibelselskapet). Dette er vakkert lest inn, filmet, illustrert med flotte naturbilder og avsluttes med en av deres sanger/salmer og velsignelsen.  Jeg håper de orker å gjøre dette riktig lenge.



Som avslutning av dagen forsøker jeg å praktisere en "eksamen", noe som går tilbake til Ignacius Loyola. I en bok av jesuitten James Martin S.J. The Jesuit Guide to (almost) Everything står det selvsagt ganske mye om hva denne eksamenen går ut på. Det er en gransking av samvittigheten hvor man  ser etter Guds nærvær i dagen som har gått. På mange måter gjenfinner jeg elementer av dette i appen Sacred Space  (sjekk her)som handler om å bli bevisst på Guds nærvær. Man går gjennom dagen, tenker på alt man kan være takknemlig for, ofte ganske små ting, noe vakkert man har sett, opplevelse av vennlighet, noe godt man har spist. Dette gjenkaller man i glede og takknemlighet. Vi raser gjennom dagene våre, eksamenen er for å motvirke dette. Men  det handler og om å be om nåde til å erkjenne synd og feilgrep. Akkurat som at man skal kjenne på glede og takknemlig, skal man også trene seg opp til å kjenne på skyld. Jeg synes forfatteren er ganske balansert i forhold til skyldfølelse og skam. Noen har for mye og noen har definitivt for lite.

Ingen kommentarer: