mandag 5. februar 2024

Mandag 5. februar

 I dag er det en uke til jeg fyller 64. Videre ca halvannet år siden jeg slutta å jobbe. En utfordring som jeg i mindre grad opplevde var KI - kunstig intelligens, dvs. at ChatGPT eller liknende verktøy produserer tekst, det være seg historieessay, dikt, tekster på bokmål eller nynorsk, man bare mater inn oppgaveteksten, og i løpet av noen sekunder er teksten ferdig. Det har bidratt til at alt som er produsert utenfor lærerens kontroll, ikke kan vurderes med karakter, og knapt nok det som produseres på elevens datamaskin på skolen. Selv om man skrur av nettet, kan elevene opprette sine private nettverk. Tilbake til papir og penn. Det er bare det at de færreste elever har det man kan si er en pen håndskrift, knapt nok leselig.

Jeg startet dagen med å gå til Kiwi for å kjøpe avfallsposer og  noen andre småting, men mest for å bevege meg litt. På med brodder, for det er fortsatt veldig isete. Så har jeg gjort det jeg pleier å gjøre her, INR-måling, litt polsk, og jeg leser også boka Om stein og jord av Peter F. Strassegger med stor interesse. Jeg hadde han i norsk på Bryne vgs., men skal definitivt ikke ta æren for hans forfatterkarriere. Boka er veldig interessant, og vi leser den i litteraturgruppa som skal ha møte om en måneds tid. Han bruker en del plass på å skrive om en jødisk familie. Beckerfamilien bodde i Storgata 22 på Bryne før de flytta til Stavanger. De fleste døde i Auswitch.

Etterhvert dro jeg til Haslum der jeg drakk kaffe og snakket med Henrik. Imorgen skal jeg treffe Halvard på NRK, og klokka 1800 er det Wet Coast Swing i regi av Kom og dans. Jeg rakk også en liten Facetime-samtale med med Sunniva. De skulle i dyrehagen i Barcelona. Det virker som om de har det bra der borte. Litt misunnelig på Tom og Randi som skal besøke dem. 



Ingen kommentarer: