søndag 18. februar 2024

18. februar dans og fastemesse

 Jeg koser meg virkelig med utsikten. Idag har det vært litt snø, og jeg kjenner en egen glede ved snøvær. Tror det går tilbake til barndommen. På Jæren er snø et sjeldent fenomen, desto større er gleden.

Jeg har gjerne våknet tidlig her, ofte rundt 4-5, men sovner forholdsvis greit igjen. Jeg hadde avtalt gudstjeneste i Paulus kirke, hadde god tid og fikk en fin liten runde på Rodeløkka og i gater jeg knapt kan huske jeg har gått i. Gøteborggata kjenner jeg fra da jeg var rundt 20. Jeg var medlem av Folkereisning mot krig, en ganske Nato-fiendtlig organisasjon, gikk med Nei til atomvåpen button, oig Folkereisning mot krig holdt til å Gøteborggata så vidt jeg husker.



Det var en fin gudstjeneste, russeren Navalny ble minnet som den martyren har var. Per Inge, Heidi og jeg hadde lunsj/frokost i Godt brød. Etterpå hadde Per Inge og jeg en fin spasertur. Det er ikke ofte jeg treffer han, og jeg snakker egentlig mer med Jan H. Per Inge bor på hytta i Ål hvor han har begynt å jobbe i barneskolen, men pendlertilværelsen er hard, og han har nok lyst til å komme seg til Oslo.

Jeg var dårlig i magen, orket ikke å lage middag, og lå på sofaen og lurte på om jeg skulle gå på søndagsdans eller ikke. Å gå på ukjente plasser krever en viss overvinnelse. Jeg kunne skyldt på magen og blitt hjemme, men jeg kom meg opp av sofaen og trøstet meg med at jeg ikke behøvde å være der lenge. Danset jeg tre danser, kunne jeg tillate meg selv å dra hjem og se på finalen i Farmen kjendis. Men ikke uventet ble det ganske kjekt og en god del danser. Ganske mange som går der, er ivrige. De reiser langt, drar på danseferier, og en jeg snakket med var på dans omtrent hver eneste kveld i uka. Her på Østlandsområdet er det jo litt å velge i. Han hadde danset ball room siden han var 12 år gammel, jeg vil gjette han var noen år yngre enn meg. Dette med å ha passion, det å gå inn for noe, det å vise en smule utholdenhet, det er noe der som jeg synes er fascinerende.

Jeg rusla hjem litt før ni, har snakket med Heidi på telefon, har sett på Farmenfinalen og satt på en vaskemaskin. Det snør ute, og det lover fint med tanke på skituren jeg håper jeg kan få med Henrik i morgen.

Ingen kommentarer: